Kesan Sampingan Pengambilan Ubat Darah Tinggi



Semua ubat ubatan boleh menyebabkan kesan sampingan, apatah lagi ubat-ubatan anti-hipertensi.

Walau bagaimanapun, sesetengah pesakit tidak mengalami, atau sering kesan sampingan ubat tekanan darah tinggi ini juga sangat ringan. Tetapi sngat penting untuk sentiasa memaklumkan dan bekerjasama dengan doktor anda untuk mengawal kesan-kesan sampingan yang mungkin anda alami.

Tidak ada gunanya untuk berdiam diri dan mengalami kesan sampingan, kerana kini terdapat banyak pilihan ubat-ubatan untuk mengawal tekanan darah. Berikut ini beberap kesan sampingan ubat tekanan darah tinggi.



1. Batuk

Ubat yang paling biasa digunakan untuk tekanan darah tinggi adalah kelas perencat ACE. Tetapi satu kesan sampingan dari ubat itu adalah boleh menyebabkan batuk yang berterusan dalam 10% sehingga 15% daripada pesakit.



2. Keletihan dan pening

Apabila orang mula mengambil ubat tekanan darah, masalah yang paling biasa ialah keletihan dan kelesuan pesakit, terutama orang tua. Apakah sebab-sebab utama untuk keletihan ini? Aduan ini adalah masalah yang paling biasa apabila orang mula mengambil ubat tekanan darah tinggi, terutama di kalangan mereka yang lebih tua. Ini berlaku kerana peningkatan kemudan tekanan darah diturunkan dengan ubat, akan ada pengurangan aliran darah dalam beberapa urat. aliran darah menurun boleh menyebabkan keletihan dan pening.


3. Kerap membuang air kecil

Jenis ubat diuretik sering membuat orang buang air kecil. Salah satu diuretik yang paling biasa digunakan untuk menurunkan tekanan darah tinggi adalah hydrochlorothiazide. Untuk mengatasi masalah ini, ia adalah disyorkan untuk minum pada waktu pagi atau petang.



4. Pengekalan Fluid

Secara umum, apa-apa jenis ubat tekanan darah tinggi yang tidak diuretik boleh memberikan kesan sampingan edema atau pembendungan cecair. penghalang saluran kalsium seperti amlodipine dan nifedipine diketahui menyebabkan bengkak dan sakit di bahagian kaki. Hampir setiap ubat diuretik tekanan darah tinggi boleh menyebabkan edema atau pembendungan cecair di kaki. ubat-ubatan farmaseutikal juga boleh memburukkan lagi kegagalan jantung atau gangguan jantung lain. Jika anda mula berasa seperti itu, segera berjumpa doktor.



5. Disfungsi Seksual

Kebanyakan lelaki mengelakkan rawatan tekanan darah tinggi kerana takut mengalami mati pucuk. Kerana ia adalah beberapa jenis ubat yang dikenali sebagai penghalang beta (Inderal), yang merendahkan tekanan darah berpotensi boleh menyebabkan mati pucuk. Walau bagaimanapun, beberapa pakar telah berhujah bahawa punca sebenar adalah kemungkinan penyakit vaskular yang disebabkan oleh tekanan darah tinggi yang dialami selama beberapa tahun dan pesakit justru tidak menggunakan dadah secara tetap.

6. aritmia jantung

Kelas ubat-ubatan diuretik, yang biasa diberikan untuk mengurangkan tekanan darah, boleh mengurangkan tahap kalium (hypokalemia) dalam badan dan menyebabkan aritmia jantung, atau rentak jantung yang tidak normal. ubat-ubatan lain seperti penghalang saluran kalsium dan penghalang beta boleh melambatkan kadar jantung. Oleh itu sentiasa berunding dengan doktor. Dos rendah diuretik dan penggunaan ubat-ubatan dalam gabungan boleh mendapatkan hasil yang dikehendaki dan beberapa kesan sampingan. Perenat ACE dan angiotensin reseptor blocker dalam kombinasi dengan diuretik untuk melindungi daripada penurunan dalam kalium.

7. Reaksi alahan

Kesan sampingan berupa reaksi alahan yang serius kepada ubat-ubatan tekanan darah jarang berlaku, tetapi ia patut untuk diperhatikan kerana ia boleh membahayakan. Alahan terhadap Perencat ACE atau angiotensin penghalang reseptor adalah perkara biasa. Ubat ini boleh menyebabkan bengkak berbahaya muka dan tekak yang boleh menyekat saluran udara, atau disebut sebagai angioedema. bengkak biasanya berlaku tiba-tiba, biasanya bermula sekitar bibir dan muka, kadang-kadang dengan sesak nafas dan semput. Ia boleh mengancam nyawa. Oleh itu, jika ini berlaku, segera dibawa ke hospital.

Dan kesan-kesan sampingan dari pengambilan ubat dalam jangka panjang ialah kemusnahan buah pinggang dan jantung. Itulah 7 kesan sampingan ubat tekanan darah tinggi.

Perubahan Gaya Hidup Untuk Menangani Hipertensi

Gaya hidup yang sihat adalah pentng untuk mengurangkan risiko hipertensi. Amalan gaya hidup sihat yang disarankan adalah seperti berikut:

  1. Berhenti merokok sekiranya anda adalah perokok kerana merokok boleh menyebabkan komplikasi yang teruk kepada tekanan darah.
  2. Senaman secara berkala untuk mengekalkan berat badan yang sihat.
  3. Penurunan berat badan boleh membantu dalam mengurangkan risiko untuk hipertensi dan penyakit kardiovaskular yang lain.
  4. Kekalkan pemakanan sihat dengan meningkatkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran. Elakkan daripada mengambil makanan yang mengandungi kolesterol dan garam yang tinggi.
  5. Pengurusan tekanan yang baik juga adalah penting untuk mengekalkan gaya hidup sihat. Elakkan daripada berasa tertekan kerana ia boleh menyebabkan hipertensi anda tidak terkawal. Carilah cara untuk mengurangkan tekanan. Wujudkan hubungan yang baik dengan ahli keluarga dan berbincanglah dengan mereka sekiranya anda menghadapi masalah kerana ini juga dapat membantu mengurangkan tekanan.


Klasifikasi Untuk Hipertensi

Semakan tekanan darah secara berkala adalah amalan yang baik untuk mengelakkan komplikasi kesihatan. Tulis dalam buku nota dan rekod tarikh, masa, bacaan tekanan sistolik dan diastolik. Kadar degupan jantung juga boleh direkod untuk mendapat gambaran keseluruhan yang lebih baik berkaitan kesihatan anda. Anda juga boleh mendapatkan alat pengukur tekanan darah untuk memantau tekanan darah secara berkala.

Jenis Ubat-Ubatan Untuk Hipertensi

Terdapat pelbagai ubat yang digunakan untuk mengawal hipertensi, antaranya diuretik, beta-blocker, calcium channel blocker, angiotensin-converting enzyme (ACE) inhibitors dan angiotensin receptor blocker (ARB). Rujuk doktor untuk mendapatkan nasihat dan cadangan rawatan bagi mengawal hipertensi yang dialami. Apabila anda telah mula mengambil ubat hipertensi, sentiasa ambil ubat tersebut mengikut dos dan kekerapan yang telah ditetapkan. Berbincang dengan doktor atau ahli farmasi sekiranya anda mengalami sebarang kesan sampingan akibat pengambilan ubat-ubatan tersebut.

Kesan Sampingan

Kesan sampingan yang mungkin dialami adalah berbeza mengikut jenis ubat hipertensi yang diambil. Terdapat sesetengah ubat yang boleh menyebabkan kesan sampingan yang ringan seperti sakit kepala, batuk, pening dan keletihan. Dalam kes yang kurang serius sebegini, kesan sampingan yang dialami lazimnya tidak memerlukan sebarang rawatan.


Bagi pesakit yang telah mengambil ubat hipertensi dan mengalami kesan sampingan yang lebih serius seperti sukar untuk tidur (insomnia), kurang dorongan seks, sukar bernafas atau mengalami depresi, berbincanglah dengan doktor untuk mendapatkan nasihat sekiranya masih perlu mengambil ubat tersebut atau bertukar kepada ubat hipertensi yang lebih sesuai.

Sesetengah pesakit yang mengalami kesan sampingan yang serius seperti sakit dada, sukar bernafas atau degupan jantung yang tidak sekata selepas mengambil ubat hipertensi perlu berjumpa doktor dengan segera bagi mendapatkan rawatan.

Maklumkan Kesan Sampingan

Sekiranya anda mengalami sebarang kesan sampingan atau kesan yang tidak diingini selepas mengambil ubat hipertensi, anda perlu memaklumkan kepada kakitangan kesihatan. Doktor atau ahli farmasi akan mengumpulkan semua maklumat yang diperlukan daripada anda dan melaporkannya kepada Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Jangan khuatir kerana laporan berkaitan kesan sampingan ini adalah penting bagi KKM dalam memantau kekerapan berlakunya kesan sampingan akibat pengambilan ubat hipertensi.

Sentiasa Berhati-hati

Jangan cuba untuk merawat hipertensi dengan mengambil ubat tanpa arahan atau nasihat daripada doktor. Doktor akan menilai keadaan tekanan darah dengan mengambil kira pelbagai faktor sebelum memulakan sebarang rawatan ubat-ubatan untuk anda. Sentiasa rujuk kepada doktor sebelum mengambil sebarang ubat untuk rawatan hipertensi.

Kesimpulan

Hipertensi boleh menyebabkan pelbagai kesan mudarat dan komplikasi terhadap organ penting dalam badan kita. Pengesanan awal dan pemantauan tekanan darah adalah penting bagi mengelakkan komplikasi lanjut. Pesakit perlu sentiasa merujuk kepada doktor untuk mendapatkan rawatan yang betul bagi hipertensi. Sebarang kesan sampingan yang disebabkan oleh pengambilan ubat-ubatan hipertensi perlu dilaporkan kepada doktor atau ahli farmasi kerana pengumpulan data kesan sampingan atau kesan tidak diingini akibat pengambilan ubat ini adalah amat penting.

1/komen

  1. Rawatan pengasih ilmu putih jarak jauh/jarak dekat

    -tunang/kekasih berpaling hati
    -minyak pengasih
    -pelaris niaga
    -pelet
    -pemikat
    -buka aura
    -santau sum power
    -pelaris dalam galian
    -santau angin
    -santau tepuk bantal
    -santau patung
    -santau Siam
    -santau di Kedah
    -ilmu pengasih
    -ilmu penunduk
    -buka aura

    Insha allah semua masalah bole selesai berkat ridho dan izin maha kuasa amin...

    WhatsApp +62 887 4351 35870

    BalasPadam

Catat Ulasan