Ingatkan Isteri Mandul Rupanya Dia Makan Ubat Cegah Hamil



Aku nak kongsi kisah malam pertama perkahwinan aku. Bacalah dan marilah bersedih dengan aku sekali. Serba sikit tentang aku, anak yatim dari kecil. Aku merupakan anak sulung dan bawah aku ada 4 orang adik perempuan dan seorang adik lelaki. Isteri aku seorang yang cantik, free hair, baik, rajin, bukan sosiaI dan banyak kelebihan. Memang anugerah untuk aku masa tu. 

Malam tu entah macam mana datang idea aku boleh tanya dekat isteri, ‘andai dia nakhoda kapal yang hampir karam siapa yang dia seIamatkan ANAK, SUAMI, ISTERI atau ADIK.’

Tergamam isteri, tapi dia lagi tersentak bila dengar jawapan aku adalah ADIK. Ya, anak boleh buat lagi dan isteri boleh cari tapi adik ialah 1 pertalian yang tiada ganti. Aku jawap jujur dan itulah yang aku buat sepanjang 4 tahun perkahwinan kami.

Ya. aku zaIim pada isteri. Aku akan dahulukan keluarga aku, yang pertama mak dan yang kedua adik beradik. Bagi aku itu perkara biasa dan syurga dia adalah aku. Tapi bagi isteri semua tu makan dalam. Aku abaikan dia dari segi masa, duit dan cuti.

Semua aku dahulukan famili. Bukan isteri tak pernah memberontak tapi sudah dapat penampar. Sejak itu dia ikut je dan banyak diam. Isteri memang pilihan aku pelengkap segala kurang tapi aku tetap tak sedar. Entah la.. ZaIim aku sampai pernah aku beraya 2 tahun berturut dekat kampung aku sebab permintaan dari famili. Yelah sebab aku je yang kahwin dengan orang jauh. Bila dekat raya famili akan datang dan tidur rumah aku sebab nak shopping di KL.

Tapi sebabkan ramai anak – anak buah kecik aku suruh isteri duduk rumah tolong jagakan. Aku tau dia terpaksa tapi tetap buat tugas dengan jujur. Walaupun balik lambat semua anak – anak buah aku siap makan, mandi. Tak ade kesan Iebam atau nangis. Tapi bagi family aku, isteri aku ni tetap teruk dengan tak ade anak, tak bertudung, solat tak cukup 5 waktu, tak reti berdikari, tak pandai bawa motor, kereta. Entah lah. Masuk tahun ke-5 ni tak ade anak, keluarga aku carikan calon untuk kahwin lagi.

Aku akur tapi isteri mana yang sanggup diduakan. Semua isteri hanya nak kalau tiap malam dapat peIuk suami. Baru – baru ni keluarga aku bagitau nak datang KL sebab nak shopping. Macam biasa nak isteri tolong jagakan anak – anak mereka.

Aku mula mesej isteri yang tengah kerja tentang permintaan tersebut. Tak sangka jawapan isteri, dia nak keluar dengan BF dia. Sumpah jantung aku laju tahan marah, sedih. Dia minta aku lepaskan dia. Aku cuba bagitahu yang dia tu manduI tapi dugaan berganda aku dapat selama kahwin dia ambik ubat cegah hamil sebab tak nak anak – anak kami bakal tersiksa.

Saat aku hilang arah ni aku ajukan soalan nakhoda ke mesej group keluarga, ada yang pilih anak ada yang pilih suami dan isteri tapi tak ade sorang pun yang pilih aku. Betul lah cakap wife, ‘belum tentu orang yang kite pilih tu akan pilih kita’.

Dan jawapan isteri malam tu ialah dia yang akan terjun laut untuk seIamatkan anak, suami, adik – adik. Saat ni aku peluk baju baru isteri yang aku nak hadiahkan untuk dia nanti.


 

0/komen