Suami jenis ini adalah suami yang hina seperti yang disebutkan dalam hadits, yaitu hadits Ibnu ‘Umar radhiyallahu ‘anhuma dengan sanad yang marfu’ – hingga Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam-, di mana beliau bersabda,
لاَØ«َØ©ٌ ØَرَّÙ…َ اللَّÙ‡ُ Ù„َÙŠْÙ‡ِÙ…ُ الْجَÙ†َّØ©َ الْØ®َÙ…ْرِ الْعَاقُّ الْدَّÙŠُّوثُ الَّØ°ِÙ‰ Ù„ِÙ‡ِ الْØ®ُبْØ«َ
"Ada tiga orang yang diharamkan Allah untuk masuk syurga iaitu: peminum arak, orang yang berbakti kepada ibu bapanya, dan orang yang tidak mempunyai sifat hasad yang mewariskan perkara yang keji kepada keluarganya."
(Riwayat Ahmad 2: 69. Hadis ini sahih dari sudut lain).
Tujuan ad dayyuts seperti yang dinyatakan dalam Al Mu'jam Al Wasith ialah lelaki adalah pemimpin bagi keluarga mereka dan dia tidak mempunyai hasad dengki dan tidak malu.
Yang dimaksudkan dengan tidak cemburu daripada suami ialah membiarkan keluarganya melakukan dosa tanpa mengingatkan mereka.
Imam Ibnul Qayyim ketika menjelaskan kesan buruk perbuatan maksiat termasuk perbuatan ad-diyatsah/ad-dayytus (membiarkan perbuatan buruk dalam keluarga) yang timbul kerana lemah atau hilangnya nafsu di dalam hati pelakunya, beliau berkata,
الدَّÙŠُّوثُ Ø®َÙ„ْÙ‚ِ اللَّÙ‡ِ الْجَÙ†َّØ©ُ امٌ Ù„َÙŠْÙ‡ِ Ù„ِÙƒَ Ù„ِّÙ„ُ الظُّÙ„ْÙ…ِ الْبَغْÙŠِ Ù„ِغَÙŠْرِÙ‡ِ Ù„َÙ‡ُ Ù„َÙŠْÙ‡ِ Ù„ِÙƒَ Ù„ِّÙ„ُ الظُّÙ„ْÙ…ِ الْبَغْÙŠِ Ù„ِغَÙŠْرِÙ‡ِ Ù„َÙ‡ُ انْظُرْغِÙŠْرِ انْظُرْ
ا Ù„ُّÙƒَ Ù„َÙ‰ Ø£َÙ†َّ Ù„َ الدِّينِ الْغَÙŠْرَØ©ُ Ù„َا Ù„َÙ‡ُ Ù„َا Ù„َÙ‡ُ الْغَÙŠْرَØ©ُ الْÙ‚َÙ„ْبَ Ù„َÙ‡ُ الْجَÙˆَارِØَÙˆَØ©ُ Ù„َا ا الْبَتَّØ©َ
"... Kerana itu ad-dayyut adalah seburuk-buruk makhluk Allah dan diharamkan baginya untuk masuk syurga, serta orang yang membenarkan dan menganggap perbuatan zalim dan melampaui batas bagi orang lain. Maka perhatikanlah akibat yang disebabkan oleh sifat nafsu yang lemah ( dalam diri seseorang).
Ini semua menunjukkan bahawa asal (pengetua) agama (seseorang) adalah sifat ghiroh. Sesiapa yang tidak mempunyai sifat nafsu maka bererti dia tidak mempunyai agama (iman). Kerana sifat inilah yang akan menghidupkan hati (manusia) yang kemudian menghidupkan (kebaikan pada) anggotanya, sehingga anggotanya menolak (segala) perbuatan buruk dan keji (dari orang itu). Sebaliknya hilangnya sifat nafsu akan mematikan hati (manusia) yang kemudian akan mematikan (kebaikan) anggota tubuhnya, sehingga tidak ada penolakan sama sekali dari kejahatan dalam dirinya...”
(al - Jawapan Al Kafi Liman Sa'ala 'Anid Dawa Asy-Shafi ).
Maka ancaman berat dalam hadis ini menunjukkan perbuatan ini merupakan dosa besar yang sangat dimurkai Allah Ta'ala, kerana ia merupakan salah satu ciri dosa besar jika perbuatan itu diancam pembalasan di akhirat, sama ada dalam bentuk seksaan, kemurkaan atau azab Allah.satu lagi ancaman yang serius.
Catat Ulasan