13 Waktu Mustajab Untuk Berdoa Kepada Allah Swt



Allah Ta'ala sangat mencintai hamba-Nya yang shalat pada sepertiga malam terakhir. Allah Ta'ala berfirman tentang ciri-ciri orang yang bertaqwa, salah satunya ialah:
الْأَسْحَارِ

“Apabila masuk waktu fajar (lewat malam), mereka memohon ampun” 

(Surah Adz Dzariyat: 18)

Sepertiga malam yang terakhir adalah waktu yang penuh dengan keberkatan, kerana ketika itu Rabb kita Subhanahu Wa Ta'ala turun ke langit dunia dan mengabulkan setiap doa hamba-Nya yang berdoa ketika itu. Nabi shallallahu 'alaihi wasallam:

“Tuhan kita turun ke langit dunia pada sepertiga malam terakhir setiap malam. Kemudian baginda bersabda: 'Sesiapa yang berdoa kepada-Ku akan Aku kabulkan, sesiapa yang meminta sesuatu kepada-Ku akan Aku berikan, sesiapa yang memohon ampun kepada-Ku akan Aku ampuni'" 

(Riwayat Bukhari no. 1145, Muslim no. 758).

Namun perlu diingatkan, sifat 'turun' dalam hadis ini tidak seharusnya membuatkan kita membayangkan Allah Ta'ala turun sebagaimana manusia turun dari satu tempat ke satu tempat yang lain. Kerana sudah tentu ia berbeza.

2. KETIKA BERBUKA PUASA
Nikmat lain pada waktu berbuka puasa ialah dikabulkan doa orang yang berpuasa, sebagaimana sabda Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam:

لاث لا الصائم الإمام العادل المظلوم

“Ada tiga doa yang tidak tertolak. Doa bagi orang yang berpuasa ketika berbuka, doa pemimpin yang adil dan doa bagi orang yang dizalimi” 

(HR. Tirmidzi no. 2528, Ibnu Majah no. 1752, Ibnu Hibban no. 2405, dishahihkan oleh Al Albani dalam Shahih At. Tirmidzi)

3. KETIKA MALAM LAILATUL QODAR
Pada malam ini dianjurkan memperbanyakkan ibadah termasuk memperbanyakkan shalat. Seperti yang diriwayatkan oleh Ummul Mu'minin Aisyah Radhiallahu'anha:

لت ا ل الله لمت ليلة ليلة القدر ا ل ا ال لي اللهم كريم العفو اعف

“Aku bertanya kepada Rasulullah: Wahai Rasulullah, menurutmu apa yang harus aku katakan jika aku mendapati malam Lailatul Qadar? Beliau bersabda: Berdoalah:

اللهم العفو اعف

Allahumma innaka 'afuwwun tuhibbul 'afwa fa'fu 'anni 

['Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pemaaf dan mencintai sifat pemaaf, maka ampunilah aku”]” 

(HR. Tirmidzi, 3513, Ibnu Majah, 3119, At Tirmidzi berkata: “ Hasan Sahih")

Dalam hadis ini Ummul Mu'minin 'Aisyah Radhiallahu'anha meminta agar diajarkan perkataan apa yang harus diamalkan pada malam Lailatul Qadar. Tetapi rupanya Nabi Shallallahu 'alaihi Wasallam mengajarkan lafadz solat. Ini menunjukkan bahawa pada malam Lailatul Qadar dianjurkan memperbanyakkan solat terutama dengan lafadz yang diajarkan.

4. APABILA ADZAN KEMBALI
Selain dianjurkan untuk menjawab azan dengan lafazh yang sama, apabila azan dikumandangkan juga merupakan waktu yang mujarab untuk berdoa. Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

ان لا ان لما ان الدعاء النداء البأس لحم بعضا

“Doa tidak ditolak dua kali, atau sekurang-kurangnya kecil kemungkinannya ditolak. Iaitu apabila dikumandangkan azan dan apabila perang berkecamuk, apabila dua kubu saling menyerang” 

(HR. Abu Daud, 2540, Ibnu Hajar Al Asqalani dalam Nata-ijul Afkar, 1/369, berkata: “Hasan. Sahih")

5. ANTARA ADZAN DAN IQOMAH
Selang waktu antara adzan dan iqamah juga merupakan waktu yang dianjurkan untuk shalat, berdasarkan sabda Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam:
الدعاء لا الأذان الإقامة

“Doa antara adzan dan iqamah tidak ditolak” 

(HR. Tirmidzi, 212, ia berkata: “Hasan Shahih”).

Maka jelaslah bahawa amalan yang dianjurkan antara adzan dan iqamah adalah solat, bukan shalawatan, atau membaca murattal dengan suara nyaring, misalnya dengan menggunakan mikrofon. Selain tidak pernah dicontohi oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi Wasallam, amalan tersebut boleh mengganggu orang yang berzikir atau sedang solat sunat. Padahal Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda,

لا لكم اج لا ا لا لى القراءة ال الصلاة

“Ketahuilah kamu semua berdoa kepada Allah, maka janganlah kamu mengganggu satu sama lain. Janganlah kamu meninggikan suaramu dalam membaca Al-Qur’an,’ atau dia akan berkata, ‘Dalam shalat’,” 

(HR. Abu Daud no. 1332, Ahmad, 430, dishahihkan oleh Ibnu Hajar Al Asqalani dalam Nata-ijul Afkar, 2). /16 ).

Selain itu, orang yang solat atau membaca Al-Quran dengan suara yang kuat pada waktu jeda ini, telah meninggalkan amalan yang dianjurkan oleh Rasulullah Shallallahu'alaihi Wasallam, iaitu solat. Walaupun ini adalah peluang yang baik untuk meminta kepada Allah segala yang dikehendakinya.

6. APABILA MAJU DALAM SOLAT
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

ا العبد اجد . ا الدعا

“Seorang hamba paling dekat dengan Tuhannya ketika dia sedang sujud. Maka perbanyaklah shalat pada waktu itu” 

(HR. Muslim, no. 482)

7. KETIKA SEBELUM SALAM DALAM SOLAT WAJIB
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

ل ا ل الله لى الله ليه لم الدعاء ال

الليل الآخر الصلوات المكتوبات

“Ada yang bertanya: Wahai Rasulullah, bilakah doa kami dikabulkan oleh Allah? Beliau bersabda: “Pada akhir malam dan pada akhir shalat fardhu” 

(HR. Tirmidzi, 3499)

Ibn Qayyim Al Jauziyah dalam Zaadul Ma'ad (1/305) menjelaskan bahawa yang dimaksudkan dengan 'akhir solat fardhu' ialah sebelum salam. Dan tidak ada riwayat bahawa Nabi shallallahu 'alaihi Wasallam dan para sahabat pernah mendoakan sesuatu SELEPAS salam solat fardu. Ahli fiqh masa kini, Syaikh Ibn Utsaimin Rahimahullah berkata: “Adakah disyariatkan solat selepas solat? Jawapannya: tidak ditetapkan. Kerana Allah Ta'ala berfirman:

ا الصَّلاةَ اذْكُرُوا اللَّهَ

“Apabila kamu telah selesai mengerjakan solat, berzikirlah kamu” (Surah An-Nisa: 103). Allah kata 'zikir', bukan 'solat'. Maka sesudah solat bukanlah waktu solat, melainkan sebelum memberi salam” 

(Fatawa Ibn Uthaimin, 15/216).

NB: ANDA HENDAKLAH SOLAT DALAM WAKTU ANTARA ADZAN DAN IQOMAH, SEMASA MELINDUNGI DAN SEBELUM SELAMAT DALAM SOLAT WAJIB, WAKTU ITU LEBIH BAIK DARI SELEPAS SOLAT.

8. PADA HARI JUMAAT

Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda,

ل الله لى allah ار للها

“Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam menyebut hari Jum’at lalu beliau bersabda: “Di dalamnya ada waktu. Jika seorang muslim solat pada waktu itu, nescaya dia akan diberi apa yang dia minta. Kemudian beliau mengisyaratkan dengan tangannya tentang singkatnya waktu” 

(Riwayat Bukhari 935, Muslim 852 dari sahabat Abu Hurairah Radhiallahu’anhu)

9. KETIKA HUJAN

Hujan adalah rahmat dari Allah Ta'ala.

ان ا ان : الدعاء النداء المطر

“Doa tidak tertolak 2 waktu iaitu ketika azan dan ketika hujan turun” 

(HR Al Hakim, 2534, dishahihkan oleh Al Albani dalam Sahih Al Jami’, 3078)

10. RABU ANTARA DZUHUR DAN ASHAR

Sunnah ini belum diketahui oleh kebanyakan umat Islam iaitu doa dikabulkan antara solat Dzuhur dan Asar pada hari Rabu. Ini diriwayatkan oleh Jabir bin Abdillah Radhiallahu'anhu:
“Nabi sallallahu 'alayhi wa sallam solat di Masjid Al Fath sebanyak 3 kali iaitu Isnin, Selasa dan Rabu. Pada hari Rabu itulah doanya dimakbulkan, iaitu di antara dua solat. Ini diketahui dari kegembiraan di wajahnya. Jabir berkata: 'Tidak ada sesuatu yang penting bagiku melainkan aku memilih waktu solat ini, dan aku mendapati doaku dimakbulkan'"

Dalam sejarah lain:

استجيب له الأربعاء الصلاتين الظهر العصر

“Pada hari Rabu dikabulkan doanya, yaitu antara shalat Zuhur dan Ashar” (HR. Ahmad, no. 14603, Al Haitsami dalam Majma Az Zawaid, 4/15, berkata: “Semua perawi adalah tsiqah”, juga dishahihkan oleh Al Albani. dalam Sahih At Targhib, 1185)

11. APABILA HARI ARAFAH

Hari Arafah adalah hari di mana jemaah haji melakukan wukuf di Arafah, iaitu pada 9 Dzulhijjah. Pada hari itu dianjurkan untuk memperbanyakkan shalat, baik bagi jemaah haji maupun bagi seluruh umat Islam yang tidak menunaikan ibadah haji. Kerana Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
الدعاء اء

“Sebaik-baik solat adalah solat pada hari Arafah” 

(HR. At Tirmidzi, 3585. Shahih Al Albani dalam Shahih At Tirmidzi)

12. APABILA PERANG BERJALAN

Dalilnya adalah hadis yang telah disebutkan di atas:

ان لا ان لما ان الدعاء النداء البأس لحم بعضا

“Doa tidak ditolak dua kali, atau sekurang-kurangnya kecil kemungkinannya ditolak. Iaitu apabila dikumandangkan azan dan apabila perang berkecamuk, apabila dua kubu saling menyerang” 

(HR. Abu Daud, 2540, Ibnu Hajar Al Asqalani dalam Nata-ijul Afkar, 1/369, berkata: “Hasan. Sahih")

13. APABILA MINUM AIR ZAM ZAM
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

اء لما له

“Manfaat air Zam-zam adalah sesuai dengan niat orang yang meminumnya” 

(HR. Ibnu Majah, 2/1018. Disahkan oleh Al Albani dalam Shahih Ibni Majah, 2502)
 

0/komen