Salah satu kaedah sistem Dajjal yang paling berkesan ialah mengubah penjenayah menjadi "malaikat" melalui media. Mereka begitu mudah merekayasa hempedu menjadi madu. Helah diperkenalkan oleh bapa pengasas dunia pemasaran, Edward Bernays. Ya, seorang tokoh Yahudi dan juga anak saudara Freud.
Dia menunjukkan (lebih tepat mengajar) bagaimana syarikat boleh membuat orang mahukan perkara yang mereka tidak perlukan secara sistematik melalui keinginan sedar mereka. Sama macam bila dah habis berbulan-bulan dan kita nampak terpesona nak beli produk yang kita tak perlukan sangat.
Bukti kejayaan kawalan minda Bernays ialah kempen merokok wanita pada tahun 1920-an. Ketika itu, Bernays berjaya membantu industri mengatasi salah satu larangan sosial terbesar Amerika ketika itu, iaitu larangan wanita merokok di khalayak ramai. Dengan "cantik", Bernays menggambarkan seorang wanita muda memegang sebatang rokok.
Melalui teknik pemurnian kata-kata dan imej filem tentang ratusan wanita yang sedang merokok, tiba-tiba jualan rokok di Amerika melambung tinggi dan wanita seolah-olah disihir untuk merokok.
Itulah sebabnya Bernays pernah berkata dalam bukunya 'Propaganda', iaitu "Jika kita memahami mekanisme dan motif sesuatu kumpulan manusia, kita akan dapat mengawal dan mengarahkan orang ramai mengikut kehendak kita tanpa mereka mengetahuinya," kata Bernays. mempunyai rekod prestasi mengawal pendapat politik biasa. Kebangkitan pesat Parti Nazi di Jerman adalah hasil daripada kaedah pemasaran "cemerlang" Bernays.
Catat Ulasan