Bunian Bab 7


BAB 7

Gagal Melarikan Diri

Saya nda sedar berapa lama sudah saya pengsan. Bila saya buka mata saya dalam bilik sudah. Kepala saya kena balut. Masih lagi ngilu kepala saya ni. Saya mau bangun tapi bila saya rasa ada orang mau datang, cepat-cepat saya tutup mata. Pelan-pelan tu kaki melangkah masuk dalam bilik. Macam dia ampai sesuatu di atas meja. Terus saya rasa macam kena lap tu dahi saya dengan kain sejuk. Dalam pikiran saya, macamana sudah keadaan bapa? Dia kena pukul lagi ka tu semalam? Mau saja saya lari tapi saya cuba tahan dulu sekejap.

“belum dia sedar?” 

Tiba-tiba saya dengar ada suara saturang perempuan. Macam separuh umur.

“belum” balas tu yang dekat saya. Macam suara budak perempuan dalam lingkungan 10-12 tahun.

“kasi tau kalau dia sedar”

“baiklah, ma…” balas dia. Rupanya mama dia pula tadi. Apa perlu saya buat ah? Kalau saya minta tolong dia, dia mau tolong kaitu. Tapi macam saya ragu-ragu lagi mau bangun. Saya takut tiba-tiba nanti dia lari pigi lapor sama mama dia. Terus lagi yang bikin takut kalau saya kena kurung dalam sangkar. Bapa macamana sekarang ah? 
Siap saja dia lap-lap terus dia keluar dari dalam bilik. Laju saya buka mata. Aduh! Punya sakit kepala saya. berbalut lagi tu kain. 

Saya cuba bangun tapi kepala saya pening betul. Siapa ba yang pukul saya semalam tu. Napa la saya cuai betul nda sedar ada orang datang. Pelan-pelan saya melangkah dekat pintu. Sunyi saja saya dengar ni. Macam tiada orang dalam rumah. Terus saya pelan-pelan turun. Saya masuk di sebelah kanan. Ni rumah macam besar betul saya rasa. Macam stail rumah panjang bikinan dia. Lantai bambu juga dorang pasang ni. Sejuk lagi. Bila saya mau sampai di hujung, saya rasa macam orang naik. Terus laju saya masuk dalam bilik yang terdekat. Ketakutan sudah saya ni. Bila saya masuk terus saya diam saja macam patung. Bilik yang saya masuk tu gelap dari biasa. Lepas tu saya Nampak macam ada orang berbaring di tilam. 

“ugh… Monara?...” suara lelaki. Dia panggil Monara. Siapa Monara?
“err… saya bukan Monara…” balas saya. 

“mana Monara, kau ni siapa?”
“saya…”

Tiba-tiba bising di luar. Dorang cemas sudah sebab saya tiada dalam bilik. Kecoh terus satu rumah.

“tolong jangan kasi tau saya di sini, biar saya sembunyi sekejap… tolong ah…” saya merayu sama dia. Dia nda menjawab. Terus saya sembunyi di bawah tilam dia. Masa tu ngam-ngam ada orang masuk.

“putera! Ada orang masuk ka dalam sini tadi?”
“kenapa?”

“lari sudah tu tawanan semalam! Kalau putera jumpa nanti kasi tau kami, macamana dia buli lari tu!”

“tawanan dari mana?”

“rasanya orang luar tu, dia menceroboh sempadan kita semalam, dia mau kasi selamat tu pencuri”

Takajut saya bila saya dengar dia cakap bapa saya pencuri. Sejak bila bapa jadi pencuri? Takkan kayu dorang bapa pigi curi? Sikit lagi saya mau bersuara, tapi bila saya tau saya sudah jadi tawanan dorang, bagus saya diam dulu sementara. Rupanya lelaki dalam bilik ni putera pula. Ada pula zaman putera diperkampungan begini. Kalau ada putera mesti ada raja dia juga ni. Berfikir lagi saya. Sudah tu orang keluar. Baru tu lelaki tadi bersuara.

“keluarlah, dia nda masuk lagi tu”

Pelan-pelan saya keluar. bila saya berdiri, terkejut dia.
“kenapa kepala ko berdarah tu”

Saya terus pegang tu kain balutan. Basah. Uina berdarah balik ni. Macam ada benda tajam ba saya kena pukul semalam.

“saya kena pukul semalam” saya terus terang.
“kenapa ko kena pukul”

“macam yang lelaki cakap tadi la, macamana pula saya menceroboh dalam sempadan kamu”

“selain dari lelaki yang kena kurung dalam sangkar tu, ko orang kedua kena tangkap”

“jadi selama ini tiada masuk sini?”
“tiada”

“saya bukan menceroboh, saya mau kasi selamat bapa saya”
“bapa ko?”

“yang kena kurung dalam sangkar tu lah!”
“oh, dia… “

“kenapa kamurang tangkap dia? Apa salah dia?”
“dia pigi curi kayu kami”

“manalah bapa tau itu kayu kamu… istimewa betul meh tu kayu kamu sampai kamu tangkap bapa saya begitu, kamu pukul lagi dia, kamu ikat lagi macam binatang” memanas sudah saya. padulilah dia putera ka apa. Janji saya puas.

“berani juga ko lawan saya kan? Kalau saya nda sakit, lama sudah saya tampar ko sana”

“aik?... punya bida kalau lelaki mau pukul perempuan. Sudah tau tu perempuan nda kuat kamurang suka-suka lagi mau pukul”
“kami nda akan pukul kalau tu perempuan dengar cakap”
“biarpun sudah tau benda tu nda ngam?”
“itu bergantung pada keadaanlah”

“kasi lapas bapa saya, biar kami pulang, lepas ni kami nda datang lagi”
“cakap kosong saja kamu tu”
“ko nda percaya?”

“manusia macam kamu tau bohong saja”
“eh? Kenapa ko cakap begitu, ko bukan manusia meh?” Dia nda menjawab. Lain sudah perasaan saya.

BERSAMBUNG


 

0/komen