Kisah Muslimah Yahudi Tentang Kekejaman Nazi


Selama lebih lima dekad, Leila Jabarin menyembunyikan rahsia daripada anak dan cucunya bahawa dia adalah mangsa pembunuhan Nazi Jerman di Kem Konsentrasi Auschwitz. Keluarganya tahu bahawa dia seorang mualaf Yahudi, tetapi tiada siapa yang tahu tentang masa lalu gelap Leila.

Leila akhirnya mendedahkan rahsia itu kepada keluarganya. Leila memberitahu mereka tentang asal usulnya dan penderitaan yang dialaminya semasa berada di kem tahanan. “Nama Ibrani saya Lea, tetapi saya suka dipanggil Helen,” kata Leila membuka cerita.

Leila berkata, ketika berusia enam tahun dia tinggal di Palestin, hanya beberapa bulan sebelum negara Yahudi Israel diisytiharkan pada Mei 1948. Leila dan keluarganya menaiki kapal yang membawa pendatang Yahudi dari Yugoslavia. Selama seminggu, kapal yang dinaikinya hanyut di pantai Haifa. “Ketika itu, British melakukan pengeboman di utara pelabuhan itu,” katanya yang berketurunan Hungary dan Rusia.

Sebelum membuat keputusan untuk berpindah ke Palestin, Leila dan keluarganya tinggal di Austria. Ketika itu, ibu Leila bekerja sebagai pembantu rumah di rumah doktor. Manakala bapanya pula seorang tukang kebun. "Saya dilahirkan di sana. Doktor Kristian menyembunyikan saya dengan tuala. Doktorlah yang menyelamatkan keluarganya selama tiga tahun di bawah lantai rumah di kem itu," kenang Leila.

Menurut Leila, tentera Nazi Jerman sering memeriksa rumah doktor tempat Leila dan keluarganya tinggal. Dia juga menyaksikan bagaimana Nazi membunuh kanak-kanak. Nasib baik, doktor ini berulang kali menyelamatkan Leila dan keluarganya. “Saya masih ingat bagaimana ibu menyuapkan kami roti kering yang direndam dalam air masin,” katanya.

"Saya juga ingat apa yang saya pakai ketika itu iaitu baju tidur belang hitam putih. Saya juga ingat bagaimana mereka mengalahkan mereka di kem. Kalau saya cukup sihat, saya akan jumpa mereka semula, tetapi saya takut kerana saya' saya mengalami empat serangan jantung," jelasnya, kini bertapak kukuh sebagai seorang wanita Islam.

Leila mengakui sukar untuk mengingati betapa ramai orang menderita. Kerana itu, sukar baginya untuk menceritakan kisah sedihnya kepada keluarganya. "Ia sangat menakutkan dan sangat menakutkan," katanya, bercakap dalam bahasa Ibrani dan Arab.

Pada tahun 1945, mereka dibebaskan. Mereka berpindah ke Palestin. Sebelum ini, Leila dan keluarganya pertama kali ditempatkan di kem Atlet, kira-kira 20 km dari Haifa. Kemudian, 20 tahun kemudian, Leila memutuskan untuk berpindah ke Holon dan Ramat Gan berhampiran Tel Aviv.

10 tahun kemudian, Leila berkahwin dengan lelaki Arab bernama Ahmed Jabarin. Dan Leila mengikut suaminya untuk menetap di Umm al-Fahm. "Saya kawin lari ketika berumur 17 tahun. Keluarga menolak perkahwinan ini," kenang Leila.

Bagaimanapun, ia tidak mengambil masa lama untuk Leila berdamai dengan keluarga besarnya. Ibunya juga menasihati Leila supaya memeluk Islam. “Dia berkata saya perlu memeluk Islam untuk menyelamatkan dirinya daripada perkhidmatan tentera,” katanya.

Sehingga kini, Leila masih berasa trauma dengan masa lalunya yang kelam. Atas sebab itu, dia tidak menceritakan kisah silamnya kepada lapan anak dan 31 cucunya. “Saya hanya menunggu masa yang sesuai untuk memberitahu mereka,” katanya.

Beberapa hari lalu, seseorang dari perkhidmatan sosial Israel muncul untuk bercakap tentang masa lalu Leila. "Setiap kali disambut hari ini, saya rasa bagaimana rasanya makan roti kering yang direndam dalam air masin. Saya tidak tahu apa yang akan berlaku kepada saya seterusnya," katanya.

Anak lelaki Leila, Nader Jabarin, 33 tahun, baru faham kenapa ibunya selalu menangis apabila tragedi itu berlaku. "Saya sering melihat dia menangis apabila ulang tahun tragedi Holocaust berlaku. Tetapi saya faham sekarang," jelasnya.
 

0/komen