Inilah Persinggahan Rasulullah Dalam Isra Mi'raj


Isra Mi'raj adalah peristiwa terbesar dalam sejarah manusia apabila manusia dipertemukan secara langsung dengan Penciptanya. Peristiwa ini hanya dikurniakan oleh Allah kepada Nabi Muhammad SAW.

Memandu kenderaan khas bernama buraq, Rasulullah diiringi Malaikat Jibril bertolak dari Mekah menuju ke Masjidil Aqsa. Seperti yang dinyatakan dalam Hadis riwayat Imam Nasa'i, dalam perjalanan ke Masjidil Aqsa, Rasulullah SAW singgah di beberapa tempat. Seperti Madinah, Bukit Thursina, kemudian singgah di Bethlehem, dan kemudian menuju ke Baitul Maqdis (Masjid Aqsa).

Nabi SAW bertemu beberapa orang nabi di Masjid al-Aqsa. Seterusnya, Rasul meneruskan perjalanan ke Sidratul Muntaha, untuk menerima perintah solat lima waktu.

Bukit Thursina

Hampir semua ahli tafsir bersetuju bahawa Bukit Thursina adalah bukit ketika Musa menerima wahyu daripada Tuhan. Mereka juga percaya bahawa Bukit Thursina seperti yang disebut dalam Surah at-Tin ayat 1-3 adalah di wilayah Mesir di mana ia terletak di Gunung Cinta dan, di sisi Gunung Musa. Lokasi ini dikaitkan dengan kewujudan Semenanjung Sinai. Pendapat ini disokong oleh Sayyid Qutb dalam tafsiran Fi Zhilal al-Quran. Menurut Qutb, Thursina atau Sinai adalah gunung tempat Musa dipanggil untuk berdialog dengan Allah SWT.

Baitul Maqdis

Baitul Maqdis (Masjid Aqsa) di Kota Baitul Maqdis (Al-Quds) sangat penting bagi umat Islam. Selain menjadi tempat persinggahan Nabi ketika Isra Mi'raj, Baitul Maqdis pernah menjadi arah solat umat Islam sebelum kiblat dialihkan ke Kaabah.

Baitul Maqdis mempunyai sejarah yang panjang. Dikatakan kompleks ibadat ini telah wujud lama sebelum kedatangan Nabi Sulaiman AS. Semasa pembangunannya, Sulaiman meneruskan pembinaan sambil menambah bangunan Kuil Sulaiman. Kemudian, kuil ini telah dimusnahkan oleh tentera Babylon.

Betlehem

Terletak di wilayah Palestin, Bethlehem (Baitullahmi) merupakan destinasi budaya dan pelancongan terutamanya pelancongan rohani. Secara geografi, Betlehem terletak kira-kira 10 km ke selatan Jerusalem. Terletak pada ketinggian 765 meter di atas paras laut, Bethlehem dikelilingi oleh bukit-bukit yang membentang ke arah Gurun Judean. Sejarah mencatatkan bahawa kota ini telah didiami oleh manusia sejak 3,000 tahun sebelum Masihi. Orang Kanaan adalah sekumpulan orang yang dipercayai penduduk pertama Betlehem.
 

0/komen