Doa Yang Tak Didengar Oleh Allah


Terdapat doa Nabi Muhammad SAW yang sangat indah. "Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari hati yang tidak khusyuk, dan dari ilmu yang tidak bermanfaat, dan dari nafsu yang tidak pernah puas dan dari doa yang tidak didengarkan lagi."

(Jami'us Shaghir, hadis sahih).

Doa ini pendek, padat, tetapi maknanya sangat mendalam. Hadis ini mengkaji secara menyeluruh empat punca utama masalah manusia. Masalah pertama dan utama ialah hatinya tidak boleh lagi khusyuk sehingga tiada lagi rasa takut kepada Allah SWT. Oleh itu, amalan ibadah menjadi rutin yang membosankan dan kering tanpa kenikmatan ibadah.

Jika keadaan ini telah menguasainya, dia akan terkena penyakit seterusnya iaitu ilmunya tidak berguna lagi untuk dunia akhirat. Segala cara akan digunakan untuk menghalalkan segala cara demi mencapai matlamat iaitu dunia semata-mata. Kemudian, jika dia sudah dijangkiti penyakit kedua ini, jika dibiarkan, dia akan melangkah ke peringkat ketiga, iaitu nafsu yang tidak pernah puas, tidak pernah tahu kepuasan, apa sahaja akan dilakukan untuk memuaskan nafsu syahwatnya.

Dan, jika dia sudah berada di peringkat ini, dia akan dilanda peringkat maut terbaru, iaitu doanya tidak lagi didengari oleh Allah. Jika ini berlaku, di mana lagi kita akan tinggal? Bumi manakah yang akan kita pijak, langit manakah yang akan kita berteduh, jika doa kita tidak lagi dimakbulkan oleh Allah SWT?

Manusia seperti ini adalah sama seperti yang disifatkan oleh Allah SWT: “Atau, seperti gelap gulita di lautan yang dalam, yang diliputi ombak, di atasnya ombak (pula), di atasnya (lagi) awan; kegelapan yang tumpang tindih, apabila dia menghulurkan tangannya, dia tidak dapat melihatnya, (dan) sesiapa yang tidak diberi cahaya (petunjuk) oleh Allah, dia tidak mendapat cahaya sedikit pun."

(QS an-Nuur: 40).

Melalui peringatan maulid Nabi Muhammad SAW ini, saya berpesan kepada diri saya dan kita semua agar sentiasa bertakwa kepada Allah SWT daripada kemaksiatan. Jika beribadah, laksanakan dengan khusyuk, menitiskan air mata ketika menghadap Allah, kerana dari-Nya kita datang dan kepada-Nya kita kembali.

Semoga ilmu yang kita ada dapat menjadi cahaya yang sentiasa membimbing kita kepada kebenaran, menjauhi maksiat dan mungkar, agar doa kita layak dimakbulkan Allah SWT. “Allah (memberi) cahaya (kepada) langit dan bumi. Perumpamaan cahaya-Nya adalah seperti lubang yang tidak dapat ditembus, di dalamnya terdapat pelita yang besar.

Pelita itu di dalam gelas (dan) kaca itu seperti bintang (yang bercahaya) seperti mutiara, yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yang banyak berkat, (iaitu) pohon zaitun yang tidak tumbuh di sebelah timur (dari segala sesuatu). ) dan tidak pula di barat - (nya), yang minyaknya (saja) hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis), Allah membimbing kepada cahaya-Nya siapa yang Dia kehendaki, dan Allah membuat perumpamaan bagi manusia, dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu. "

(QS an-Nuur: 35).

Wallahu a'lam.

0/komen