Punca Kekalahan Tentera Rom Kepada Tentera Islam


Al-Walid bin Muslim berkata, "Telah dikatakan kepadaku bahawa seseorang yang secara langsung mendengar dari Yahya al-Ghassani mendengar kisah dari dua orang dari kaumnya, keduanya berkata, "Ketika orang Islam turun melalui Jordan, kami berkata. antara satu sama lain bahawa Damsyik akan dikepung. Kami berangkat untuk cuba mendapatkan maklumat yang sebenar. Ketika kami dalam keadaan itu tiba-tiba seorang utusan imam datang menyuruh kami pergi kepadanya, kami akan datang menemuinya. Dia bertanya kepada kami, " Adakah kamu berdua orang Arab?" Kami menjawab, "Ya!"

Kemudian dia bertanya lagi, "Adakah kamu berdua orang Kristian?" Kami berkata, "Ya!" Dia berkata, "Biarkan salah seorang daripada kamu pergi untuk mencari maklumat tentang orang Islam dan melihat bagaimana keadaan mereka? Sementara itu, seorang lagi hendaklah bersedia untuk menjaga harta saudaranya. "Seorang daripada kami masuk dan mengintai. Tidak lama kemudian, dia kembali kepada pendeta dan memberitahunya apa yang dilihatnya, sambil berkata, "Saya datang membawa berita kepadamu tentang orang yang lemah lembut. Mereka menunggang kuda yang sudah tua dan lemah, pada malam hari mereka seperti rahib yang ahli dalam ibadah. dan pada siang hari mereka "Mereka adalah penunggang kuda yang kuat. Mereka sibuk membaiki anak panah dan mengasah lembing. Jika anda mengajak teman duduk anda bercakap, dia tidak akan memahami apa yang anda katakan kerana kebisingan suara mereka membaca Al-Quran dan berzikir."

Setelah itu imam berkata kepada kawan-kawannya, "Telah datang kepada kamu suatu kaum yang tidak mungkin kamu kalahkan." Ahmad bin Marwan al-Maliki meriwayatkan dalam al-Mujalasah, dia berkata, Telah berkata kepada kami Abu Ismail at-Tirmizi, dia berkata, Telah berkata kepada kami Abu Muawiyah bin Amru daripada Abu Ishaq, dia berkata, "Tidak ada musuh yang boleh duduk. teguh di atas untanya ketika berhadapan dengan para sahabat Nabi. Semasa di Anthakiyah, Heraclius bertanya kepada pasukan Rom yang kalah dalam peperangan itu, “Celakalah kamu, ceritakan kepadaku tentang musuh yang kamu lawan. Bukankah mereka juga manusia seperti kamu? Mereka menjawab, “Ya! Heraclius bertanya lagi, "Adakah bilangan anda lebih besar daripada mereka atau sebaliknya?" "Mereka menjawab, "Jumlah kami berlipat kali ganda daripada bilangan mereka di setiap tempat. Heraclius bertanya lagi, "Jadi mengapa kamu kalah?"

Maka salah seorang dari orang tua-tua mereka menjawab, "Kami rugi kerana mereka solat malam, berpuasa di siang hari, menepati janji, mengajak kepada kebaikan, mencegah kemungkaran dan berlaku jujur ​​sesama sendiri. Sedangkan kami suka minum arak, berzina, melakukan segala yang haram, mungkir janji, merampas harta, melakukan kezaliman, menyuruh kepada kemungkaran, melarang apa yang diredhai Allah dan kami sentiasa melakukan kerosakan di muka bumi." Mendengar jawapan itu, Heraclius berkata, "Engkau telah berkata benar .
 

0/komen