13 Rekod Dunia Yang Dipegang Oleh Bahtera Nabi Nuh


Allah memerintahkan Nabi Nuh AS. untuk membuat bahtera. Bersama-sama pengikutnya, Nabi Nuh AS memungut paku dan menebang serpihan kayu yang besar dari pokok yang ditanamnya selama 40 tahun. Melalui wahyu-Nya, Allah SWT membimbing Nuh untuk membuat bahtera yang kuat untuk menghadapi taufan dan banjir. Ini adalah rekod dunia yang dipegang oleh Bahtera Nuh:

1. Bahtera Nuh diketuai oleh kapten tertua di dunia (600 tahun).

Ibn Abbas berkata bahawa Nabi Nuh diutuskan kepada kaumnya ketika berumur 480 tahun. Masa kenabian beliau adalah 120 tahun dan beliau berdakwah selama 5 abad. Dia mengharungi banjir ketika dia berumur 600 tahun dan kemudian selepas banjir itu hidup selama 350 tahun.


2. Bahtera Nabi Nuh ialah kapal terbesar di dunia yang dibina daripada kayu.

Ibn Abbas berkata bahawa suatu ketika Nabi Isa menghidupkan Ham bin Nuh dan bertanya kepadanya mengapa rambutnya beruban, lalu menjawab bahawa dia mati dalam usia muda kerana takut banjir. Dia berkata bahawa kapal Nuh adalah 1200 hasta panjang dan 600 hasta lebar dan mempunyai 3 lapisan.

3. Bahtera Nabi Nuh ialah alat pengangkutan laut pertama di dunia.

Tuhan membimbing Nuh untuk membuat bahtera yang kuat untuk menghadapi taufan dan banjir. Bahtera Nuh dianggap sebagai pengangkutan laut pertama di dunia.

4. Bahtera Nabi Nuh ialah pengangkutan laut pertama di dunia yang diperbuat daripada kayu.

Bersama-sama pengikutnya, Nabi Nuh mengumpul paku dan menebang kayu besar dari pokok yang ditanam selama 40 tahun.

5. Bahtera Nabi Nuh ialah kapal pengangkut dua tingkat pertama di dunia (3 tingkat).

Panjang bejana Nabi Nuh ialah 1200 hasta dan lebarnya 600 hasta serta mempunyai 3 lapis. Di tempat pertama adalah haiwan liar dan dijinakkan, di tempat kedua adalah manusia dan di tempat ketiga adalah burung.

6. Bahtera Nabi Nuh ialah kapal layar tertinggi dari dasar laut.

Menurut Al-Quran, bahtera Nuh mendarat di Bukit Judi. Ada pendapat yang menunjukkan sebuah gunung di wilayah Kurdish atau tepatnya di bagian selatan Armenia, ada pendapat lain dari Wyatt Archaeological Research, bukit tersebut terletak di wilayah Iklim Turkistan Butan, timur laut pulau yang disebut orang Arab. Semenanjung Ibn Umar (Tafsir al- mishbah).

7. Bahtera Nabi Nuh ialah kapal kalis taufan dan banjir pertama di dunia.

Tuhan membimbing Nuh untuk membuat bahtera yang kuat untuk menghadapi taufan dan banjir.

8. Bahtera Nabi Nuh ialah kapal pertama yang belayar tanpa kompas.

Selepas bahtera itu siap, Kitab Kejadian menerangkan bahawa air menenggelamkan bumi selama 150 hari dan selepas itu air mula surut.

9. Nakhoda Bahtera Nabi Nuh bukanlah seorang pakar dalam sains marin atau astrologi.

Nuh adalah seorang nabi yang digambarkan dalam Taurat, Injil dan Al-Quran. Nuh dilantik menjadi nabi sekitar 3650 SM.

10. Bahtera Nabi Nuh adalah satu-satunya kapal pengangkut yang mempunyai penumpang paling sedikit di dunia.

Ibn Thabari berkata, setelah kapal itu berlabuh di pergunungan Ararat, beliau kemudian membina sebuah kota di kawasan Ararat (Qarda) di kawasan yang termasuk Mesopotamia dan menamakan kota itu Themanon (Kota lapan puluh) kerana kota itu dibina oleh 80 orang yang beriman.

11. Bahtera Nabi Nuh ialah kapal pengangkut yang membawa bilangan haiwan berpasangan terbesar di dunia.

40 keluarga termasuk manusia dan haiwan sahaja telah diselamatkan daripada banjir. Nabi Nuh mempunyai empat orang anak. Salah seorang daripada mereka bernama Kan'an. Dia menderhaka kepada bapanya dan tidak beriman kepada Allah. Kan'an meninggal dunia apabila banjir dan taufan melanda bumi kerana keengganannya mengikut arahan bapanya untuk menaiki bahtera. Tiga anaknya yang lain iaitu Sam, Ham dan Yafith diselamatkan kerana taat kepada bapa dan beriman kepada Allah. Penduduk bumi hari ini adalah keturunan tiga anak Nuh. Dan menurut riwayat Imam Ahmad: Daripada Sam lahir orang Arab, daripada Ham lahir orang Habsyi dan daripada Yafith lahir orang Rum. Wallahu A'lam.

12. Bahtera Nuh adalah satu-satunya kapal yang mendarat di atas gunung.

Berdasarkan foto yang diambil dari Gunung Ararat, ia menunjukkan sebuah bot yang sangat besar dianggarkan berukuran 7,546 kaki lebar, 500 kaki panjang, 83 kaki lebar dan 50 kaki tinggi dan masih terdapat tiga lagi aras di atasnya.

13. Bahtera Nuh ialah kapal yang belayar melalui banjir terpanjang di dunia.

Kitab Kejadian menerangkan bahawa air menenggelamkan bumi selama 150 hari dan selepas itu air mula surut. Nuh menunggu sehingga bumi benar-benar kering sebelum membuka pintu bahtera.
 

0/komen