Kisah Seorang Muslimah Yang Gagah Berani Menangkis Serangan Terhadap Rasulullah


Bukit Uhud, 7 Syawal 3 H / 22 Mac 625 M. Sekitar 700 tentera Islam pimpinan Rasulullah SAW memerangi 3000 tentera kafir di bawah pimpinan Abu Sufyan. Kemenangan yang hampir diraih umat Islam, bertukar menjadi kekalahan, setelah tentera Islam mengabaikan perintah Nabi Muhammad.

Pasukan kafir membalas serangan tentera Islam. Mereka berniat untuk membunuh Rasulullah SAW. Melihat tentera Islam terperangkap, seorang tentera Islam bernama Ummu Umarah atau Nasibah binti Ka'ab al-Anshariyah muncul untuk mengangkat pedangnya. Dengan beraninya Ummu Umarah menghalang kemaraan tentera kafir yang berniat membunuh Nabi Muhammad SAW.

''Siang itu, sambil membawa kendi berisi air, saya keluar ke Uhud untuk menyaksikan pertempuran umat Islam. Pada mulanya, tentera Islam memenangi pertempuran itu. Namun, apabila tentera Islam mula kalah, saya segera terjun ke medan perang. “Aku menangkis segala serangan yang datang ke arah Rasulullah dengan pedangku,” demikian kisah Ummu Umarah sebagaimana yang diceritakan oleh Ibnu Sa’ad di Thabaqat.

Ummu Umarah adalah seorang muslimah yang ikut berjihad dan berani, serta tidak takut mati di jalan Allah. Keberanian wanita dari Bani Mazim An-Najar ini membanggakan Rasulullah SAW. ''Siapakah yang dapat melakukan seperti yang kamu lakukan, wahai Ummu Umarah? “Kata Rasulullah sambil memuji.

Dia adalah salah seorang wanita Madinah yang memeluk Islam. Mujahidah ini juga tercatat sebagai salah seorang daripada dua wanita Islam yang pergi bersama generasi Ansar ke Mekah untuk berbaiat kepada Rasulullah. Keluarga Ummu Umarah terkenal sebagai seorang yang berani.

Ketika Rasulullah SAW memimpin pasukannya ke Gunung Uhud, baginda bersama suaminya, Ghaziyah bin Amr, serta dua anak mereka, Abdullah dan Hubaib, mengiringi baginda. Pada mulanya, Ummu Umarah berkhidmat sebagai jururawat untuk tentera yang cedera dan menyediakan minuman.

Ummu Umarah tidak takut ketika berhadapan dengan Ibn Qumai'ah yang penuh kemarahan dan ingin membunuh Nabi. Serangan demi serangan, dia menangkis dengan pedangnya. Sehingga, dia mengalami kecederaan di bahunya. Ummu Umarah menceritakan peristiwa yang dialaminya semasa Perang Uhud dengan penuh semangat.

"Saya melihat ramai dari kaum muslimin berlari kucar-kacir dan meninggalkan Rasulullah s.a.w. sehingga tinggal beberapa orang sahaja yang melindungi baginda, termasuk saya, dua anak saya, sedangkan suami saya berada di hadapan baginda untuk melindunginya. Dan Rasulullah melihat bahawa saya tidak bersenjata," kata Ummu Umarah.

Apabila dia melihat seorang tentera Islam berundur, Nabi berkata, ''Berikan senjata kepada mereka yang berperang. “Umm Umarah kemudian mengambil pedang yang dilemparkan oleh tentera yang melarikan diri dan akan melindungi Nabi SAW daripada serangan musuh.

Ummu Umarah adalah suri teladan bagi wanita Islam. Dia telah mengorbankan dirinya di atas jalan jihad untuk mempertahankan agama Islam. Dia telah menunaikan kewajipannya mengikut kemampuannya, baik di waktu perang mahupun di waktu aman. Beliau turut serta bersama Rasulullah SAW di Bai'atur Ridwan di Hudaibiyah iaitu ikrar taat setia membela agama Allah.

Bukan sahaja berperang dalam Perang Uhud, Ummu Umarah juga tampil mengibarkan panji-panji tentera Islam semasa Perang Hunain. Tidak lama selepas kewafatan Nabi Muhammad SAW, sebahagian daripada kabilah yang diketuai oleh Usailamah al-Kadzab murtad. Malah, Usailamah mengaku sebagai nabi. Khalifah pertama, Abu Bakar ash-Sidiq, memutuskan untuk memerangi nabi palsu itu.

Mendengar berita itu, Ummu Umarah segera pergi menemui Abu Bakar As-Sidiq. Dia meminta izin untuk menyertai medan perang dengan tentera Islam yang akan memerangi golongan murtad dari Islam. Mendengar permintaan ini, Abu Bakar berkata, ''Sesungguhnya kami telah menyaksikan pengorbanan kamu di medan jihad, maka keluarlah (berperang) dengan nama Allah. "

Khususnya Rasulullah SAW turut mendoakan Ummu Umarah. Ketika mujahidah itu cedera, Rasulullah SAW berkata kepada anak Ummu Umarah, ''Ibumu! ibu awak! Balut luka. Ya Allah, jadikanlah mereka sahabatku di syurga."

Ummu Umarah adalah sahabat Nabi yang sentiasa menerapkan keislamannya dalam amal sebenar. Keberanian beliau dalam setiap situasi menjadikan beliau seorang hero yang sebenar. Ketaksuban hidupnya begitu mulia iaitu mencari kemuliaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat.
 

0/komen