Hal Yang Membatalkan Keislaman Seseorang


Setiap manusia, jika dia telah mengucap dua kalimah syahadah, maka dia menjadi seorang Muslim. Baginya syariat Islam adalah wajib dan terpakai iaitu kepercayaan kepada keadilan dan kesucian agama Islam. Wajib baginya berserah diri dan mengamalkan syariat Islam yang jelas, yang telah ditetapkan oleh Al-Quran dan As-Sunnah.

Tiada pilihan untuk dia menerima atau meninggalkan beberapa. Ia wajib tunduk kepada segala hukum yang halal dan haram, sebagaimana maksud (maksud) ayat ini: “Dan tidaklah patut bagi laki-laki yang mukmin dan tidak (pula) bagi perempuan yang mukmin, jika Allah dan Rasul-Nya telah menetapkan. suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) dalam urusan mereka..." (Surah Al-Ahzab: 36).

Adalah penting untuk mengetahui bahawa terdapat hukum-hukum Islam yang jelas wajib, atau yang jelas haram (diharamkan), dan ini telah menjadi ketentuan yang tidak diragui, yang diketahui oleh umat Islam secara umum. Inilah yang disebut oleh para ulama: "hukum-hukum agama yang jelas diketahui."

Contohnya kewajipan solat, puasa, zakat dan sebagainya. Ini termasuk rukun Islam. Terdapat perkara yang diharamkan, contohnya membunuh, berzina, melakukan riba, meminum arak dan sebagainya.

Ini adalah dosa besar. Begitu juga hukum nikah, cerai, pusaka dan qisas adalah semua perkara yang tidak diragukan keabsahannya.

Sesiapa yang mengingkari sesuatu daripada hukum-hukum ini, memandang enteng atau mempersendakannya, maka dia menjadi kafir dan murtad. Kerana, hukum-hukum tersebut telah dijelaskan dengan jelas oleh Al-Quran dan dikuatkan dengan hadis-hadis Nabi SAW yang sahih atau mutawatir, dan telah menjadi ijmak umat Muhammad SAW secara turun-temurun. Maka, barangsiapa yang mengingkari ini, berarti mengingkari Al-Quran dan As-Sunnah.

Menafikan (menafikan) perkara-perkara ini dikira kufur, kecuali orang yang baru masuk Islam (mualaf) dan jauh dari sumber maklumat. Contohnya tinggal di dalam hutan atau jauh dari bandar dan masyarakat Islam. Setelah mengetahui ajaran Islam, hukum berlaku padanya.
 

0/komen