Mengenai Peristiwa Masa Depan Dalam Alquran


Satu lagi sisi mukjizat Al-Quran ialah Al-Quran menceritakan terlebih dahulu beberapa peristiwa yang akan berlaku pada masa hadapan. Ayat ke-27 surah Al-Fath misalnya memberi khabar gembira kepada orang-orang yang beriman bahawa mereka akan menakluki Mekah yang ketika itu dikuasai oleh orang-orang musyrik:

“Sesungguhnya Allah akan membuktikan kepada Rasul-Nya kebenaran mimpinya dengan kebenaran (iaitu) bahawa kamu pasti akan memasuki Masjidil Haram, insya Allah dalam keadaan selamat, dengan mencukur rambut kepalamu dan mengguntingnya, sedang kamu tidak takutlah kamu, maka Allah mengetahui apa yang kamu tidak ketahui, dan Dia telah memberikan kamu sebelum itu kemenangan yang dekat." (Surah al-Fath: 27)

Apabila diteliti lebih dekat, ayat tersebut seolah-olah mengumumkan satu lagi kemenangan yang akan berlaku sebelum kemenangan Mekah. Malah, seperti yang dinyatakan dalam ayat tersebut, orang-orang mukmin mula-mula menakluki Kubu Khaibar, yang berada di bawah kawalan Yahudi, dan kemudian memasuki Mekah.

Melaporkan tentang kejadian yang akan berlaku pada masa hadapan hanyalah satu daripada sekian banyak pengajaran yang terkandung dalam Al-Quran. Ini juga merupakan bukti bahawa Al-Quran adalah kalam Allah yang pengetahuannya tidak terbatas.

Kemenangan Byzantine adalah salah satu berita tentang peristiwa masa depan, yang turut disertai dengan pengumuman lain yang tidak mungkin diketahui oleh masyarakat zaman itu. Apa yang paling menarik tentang peristiwa bersejarah ini, yang akan dibincangkan dengan lebih mendalam dalam halaman berikut, ialah tentera Rom berada di kawasan paling rendah di bumi.

Ini menarik, kerana "titik terendah" disebutkan secara khusus dalam ayat yang mengandungi kisah ini. Dengan teknologi yang ada pada masa itu, adalah mustahil untuk membuat pengukuran dan menentukan titik terendah di muka bumi. Ini adalah berita dari Allah yang diturunkan kepada manusia, Dialah yang Maha Mengetahui.
 

0/komen