Kisah Ketika Iblis Membentang Sajadah Di Masjid


Petang sebelum Zohor. Salah satu syaitan berada di dalam masjid. Kebetulan hari Jumaat, masa orang ramai berkumpul. Syaitan sudah berada di dalam masjid. Dia kelihatan begitu khusyuk. Orang ramai mula tiba. Syaitan berubah menjadi ratusan bentuk & masuk dari semua sudut, melalui tingkap, pintu, pengudaraan, atau melalui lubang saliran.

Pada setiap orang, syaitan juga masuk melalui telinga, ke saraf mata, ke dalam urat, lalu menggerakkan degupan jantung setiap jamaah yang hadir. Syaitan juga melekat pada setiap sejadah. “Hai, Blis!”, panggil Kiai apabila dia baru masuk ke dalam masjid. Iblis berasa terganggu: "Awak buat kerja awak saja, Kiai. Tak perlu awak halang saya. Hak saya nak kacau semua orang dalam masjid ni!", jawab Syaitan pendek. "Ini rumah Tuhan, Iblis! Tempat yang suci. Kalau nak kacau, boleh keluar nanti!", Kiai cuba menghalaunya. "Kiai, hari ini adalah hari untuk mencuba sistem baru."

Kiai terkedu. "Saya sedang melaksanakan kaedah baharu untuk menjerat orang kamu." "Dengan apa?" "Dengan tradisi!" "Apa yang boleh anda lakukan dengan doa, Blis?" "Pertama, saya akan mengejar setiap pemegang saham industri. Saya akan memerangkap mereka dengan impian keuntungan besar. Jadi, mereka akan ada hati untuk memeras ugut pekerja untuk bekerja dengan gaji di bawah gaji minimum, untuk keuntungan besar!" "Ah, itu kaedah lama yang sering kamu gunakan. Tiada yang baru, Blis?" "Bukan itu sahaja, Kiai..." "Dan kemudian?" "Saya juga akan menyertai setiap pereka sejadah. Saya akan mengembangkan idea, supaya pereka membuat sejadah lebar." "Untuk apa?" "Jadi, saya mempunyai lebih banyak peluang untuk menanamkan rasa pentingkan diri dalam setiap kumpulan yang kamu pimpin, Kiai! Selain itu, saya akan lebih bebas untuk menyertai saf. Dengan meja solat yang luas, saf-saf kumpulan solat akan menjadi terpisah. Dan saya berada di celah itu. Di sana saya boleh ikut membentangkan sejadah."

Dialog Syaitan dan Kiai tergendala seketika. Dua orang datang, dan kedua-duanya meletakkan sejadah. Kedua-duanya bersanding. Salah satunya adalah mempunyai sejarah yang luas. Sedangkan satu lagi, sejarahnya lebih kecil. Orang yang mempunyai sejadah lebar menyebarkan sejadahnya sewenang-wenangnya, tanpa melihat ke kanan atau kiri. Sementara itu, orang yang mempunyai jemaah yang lebih kecil rasa tidak selesa untuk menolak ahli jemaah lain yang sudah tiba. Tanpa berfikir panjang, pemilik sejadah kecil itu hanya membentangkan sejadahnya, sehingga bahagian meja sembahyang yang luas itu ditutup sepertiga.

Kedua-duanya masih menunaikan solat sunat. “Nah, tengok Kiai tu!”, syaitan memulakan dialog semula. "Yang mana satu?" "Ada dua orang yang sedang solat sunat. Mereka mempunyai tasbih yang berbeza saiz. Lihat sekarang, saya akan masuk di antara mereka." Syaitan hilang. Dia telah masuk ke dalam barisan saf. Kiai hanya memerhatikan dua orang yang sedang mengerjakan solat sunat. Kiai akan melihat kebenaran perancangan yang dikatakan oleh syaitan sebelum ini. Pemilik rukuk solat yang luas rukuk. Kemudian tunduk. Namun, ketika bangkit dari sujud, dia membuka sejadahnya yang berlonggok, lalu meletakkan sejadahnya di atas sejadah kecil itu. Sehingga solat kecil di bawahnya semula. Dia kemudian berdiri. Sementara itu, pemilik Sejadah yang lebih kecil melakukan perkara yang sama. Dia pun membuka sejadahnya, kerana ditutupi sejadah yang luas. Ia berterusan sehingga selesai solat. Malah, semasa solat fardhu juga,

Kejadian ini telah dilihat beberapa kali di beberapa masjid. Orang lebih suka berada di atas, daripada berada di bawah. Di atas semua, orang sudah berebut kuasa ke atas orang lain. Sesiapa yang mempunyai meja solat yang luas akan meletakkan meja solatnya di atas meja solat yang kecil itu. Syaitan telah menggunakan sejadah sebagai pembezaan kelas. Pemilik sejarah yang luas dikenal pasti sebagai pemilik kekayaan, yang pada setiap masa mesti lebih tinggi daripada orang lain. Dan pemilik rezeki kecil adalah golongan bawahan yang pada setiap masa akan sentiasa tunduk kepada orang yang berkuasa.

Di atas segalanya, Syaitan telah mengajar manusia untuk sentiasa menguasai orang lain. “Astaghfirullahal adziiiim,” kata Kiai lirih.
 

0/komen