Nuzul Al-Quran: Dari Gua Hira Hingga Padang Arafah 2


Turunnya Surah Al-Mudatsir merupakan perintah kepada Rasullah SAW untuk menyampaikan risalah Islam kepada manusia. Al-Quran ialah kalam (firman) Allah SWT yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW melalui malaikat Jibril dengan lafaz dan maknanya. Kitab suci Al-Quran diturunkan secara berperingkat.

Menurut Prof MM Al-A'zami dalam The History of the Qur'anic Text, al-Quran diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW dalam tempoh 23 tahun. “Kitab suci Al-Quran diturunkan secara berperingkat-peringkat bagi memenuhi tuntutan keadaan dan persekitaran sedia ada,” kata Prof Al-A’zami.

Ibnu Abbas (meninggal 68 H), seorang ilmuwan terkemuka di kalangan para sahabat Rasulullah SAW menyatakan bahawa Al-Quran diturunkan ke langit yang paling rendah (bait al-izzah) dalam satu malam. Kemudian, ia diturunkan ke bumi secara beransur-ansur mengikut keperluan. Sebagai wahyu (QS 4:163), surah-surah dan ayat-ayat al-Quran diturunkan oleh Allah SWT secara berperingkat-peringkat.

Ibn Hajar al-Asqalani meyakini bahawa Al-Quran diturunkan sekali gus ke langit dunia pada malam al-qadar (kemuliaan), lengkap dari ayat pertama hingga akhir. Namun, Fakhruddin Ar-Razi mempunyai pandangan berbeza. Menurutnya, Al-Quran diturunkan dari Lauh mahfuz (catatan syarat-syarat yang ditetapkan oleh Allah SWT) ke langit dunia pada 23 kali lailatul qadar.

''Ayat-ayat yang diturunkan setiap malam al-Qadar adalah ayat-ayat yang akan diturunkan secara beransur-ansur pada tahun itu kepada Rasulullah SAW,'' kata Ar-Razi. Allah SWT berfirman, 

''Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al-Quran) pada malam kemuliaan.'' 

(QS Al-Qadar: 1).

Namun, asy-Sya'bi menyatakan pendapat ketiga. Menurutnya, al-Quran hanya diturunkan pada bahagian pertamanya pada malam al-Qadar. ''Yang lain diturunkan selepas itu secara berperingkat pada pelbagai masa,'' katanya. Menurut Ensiklopedia Islam, ulama berpendapat pendapat pertama adalah yang paling kuat.

Al-Quran terdiri daripada 114 surah. Setiap surah mempunyai bilangan ayat yang berbeza. Surah terpendek terdiri daripada tiga ayat, manakala surah terpanjang mempunyai 286 ayat. Mengenai jumlah ayat dalam al-Quran, ulama berbeza pendapat. Abu Abdul Rahman as-Salmi, seorang ulama Kufah terkemuka, percaya bahawa Al-Quran terdiri daripada 6,236 ayat.

Sedangkan menurut as-Suyuti, ia terdiri daripada lebih 6,000 ayat. Al-Alusi percaya bahawa jumlah ayat dalam Al-Quran terdiri daripada 6,616 ayat. Perbezaan pendapat adalah disebabkan perbezaan kaedah pengiraan. Ada yang mengatakan kalimah basmalah itu ayat, ada yang tidak. Begitu juga dengan kata pembuka surah, seperti Yasin, Alif Lam Mim, dan lain-lain. Ada yang menyebutnya ayat, ada yang tidak.

Untuk memudahkan membaca dan menghafal, para ulama membagi Al-Quran menjadi 30 juz (bahagian) yang sama panjang. Selain itu terbahagi kepada 60 hizb (nama hizb ditulis di hujungnya). Setiap hizb dibahagikan lagi kepada empat dengan tanda ar-rub (satu perempat), an-nisf (separuh), dan as-sallah (tiga istilah).

Jadi bilakah Al-Quran akhirnya diturunkan? Secara umumnya para ulama menetapkan bahawa hari terakhir turunnya Al-Quran ialah hari Jumaat, 9 Zulhijah 10 Hijrah / 16 Mac 632 Masihi. Ketika itu, Nabi berusia 63 tahun. Ayat terakhir yang diturunkan ialah surah Al-Maidah [5] ayat 3, "...'Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu..."

Setelah ayat-ayat ini diturunkan, Rasulullah SAW wafat pada 8 Jun 632 M. Para ulama bersepakat bahawa ayat di atas merupakan wahyu terakhir yang diterima oleh Rasulullah SAW ketika berada di Padang Arafah, ketika wukuf untuk menunaikan haji. Sejarah mencatatkan bahawa inilah haji terakhir Nabi Muhammad SAW atau biasa dikenali sebagai Haji Wada' (Haji terakhir).

Al-Quran adalah panduan hidup bagi manusia. Allah SWT berfirman,'' (Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan salah).' ' 

(Surah Al-Baqarah [2]: 185).

0/komen