Rindu Syurga


Salah satu doa yang dianjurkan untuk dibaca sebelum berbuka dan dalam setiap munajat Ramadhan ialah memohon keampunan dan syurga. Allahumma inna nas-aluka ridhaaka wal jannah wa na'uudzubika min syakhotika wan naar, "Ya Allah, aku memohon keampunanMu dan syurgaMu dan aku memohon perlindungan daripada kemurkaanMu dan azab neraka."

Setiap orang yang beriman kepada Allah dan Hari Akhir pasti mendambakan syurga. Dia mendambakan syurga bukan kerana bosan hidup di dunia ini, tetapi kerana dia faham dan yakin bahawa kehidupan yang hakiki dan kekal itu hanyalah kehidupan syurga (Surah al-A'la, 87: 17).

Syurga dengan segala personifikasinya adalah tempat yang dirindui oleh semua makhluk Tuhan. Tempat di mana kata-kata sia-sia, sia-sia dan dusta tidak dapat didengari. Di dalamnya terdapat mata air yang mengalir, sungai-sungai susu yang mengalir di bawah tanah (QS al-Hijr: 45-48), singgasana yang ditinggikan, gelas-gelas berisi minuman yang sentiasa siap, bantal belakang yang tersusun rapi (al-Kahfi: 30-31), hamparan permaidani, kebun-kebun dan anggur, dan gadis-gadis yang sebaya dengan mata yang cantik dan menyenangkan (Surah Shad: 49-54).



Ternyata segala kenikmatan syurga berada pada bulan yang dipohon semua doa ini secara khusus; Saya harap kami didaftarkan sebagai pemastautin yang sah. Masalahnya, adakah syurga merindui kita? Rasul memberi jawapan bahawa terdapat empat golongan manusia yang dirindui oleh syurga.

Pertama, orang yang selalu membaca Al-Quran (taaliy al-Quran). Seolah-olah syurga merindui ahli-ahli Al-Quran ini kerana sejak di bumi sahaja mereka telah dipilih oleh Allah dengan sayap-sayap malaikat yang sentiasa menaungi mereka, dicucuri kasih sayangNya, dilimpahi ketenangan jiwa, dan sentiasa diingati olehNya. (HR Bukhari). Sebenarnya di sisi Rasulullah, sebaik-baik manusia di dunia dan akhirat tidak lain adalah orang yang mempelajari Al-Quran dan mengajarkannya (HR Bukhari Muslim).

Kedua, orang yang sentiasa menjaga perkataannya (haafizhul lisaan). Tidak ada susunan perkataan yang keluar dari mulutnya melainkan ia berorientasikan kepada rahmat hikmah dan keberkatan. Haram baginya berkata-kata kotor, sombong atau menyakitkan hati. Bukankah di syurga tidak akan ada kata-kata sia-sia atau dusta? Keselamatan hidup, baik di dunia mahupun akhirat, ditentukan dengan menjaga lisan seseorang, salaamatul insaan fi hifzhil lisaan.

Ketiga, pemberi makan orang yang lapar (muth'imuth tho'aam). Sesungguhnya Allah Yang Maha Bersyukur (Syakuur) akan membalas kebaikan kita kepada orang lain walau sekecil mana pun. Jika kita memberi minum kepada saudara-saudara kita yang kehausan, Allah akan memberi kita minum pada hari kiamat ketika orang-orang ditimpa kehausan yang sangat.

Keempat, orang yang berpuasa pada bulan Ramadhan (shooimur ramadhaan). Di bulan yang mulia dan penuh barakah ini, Allah menjanjikan pembebasan dari panasnya api neraka, jika kita berpuasa dan menghidupkan malamnya dengan solat, qiraat dan taqarrub, serta apa jua jenis ibadah dengan hanya mengharapkan keredhaanNya.

Sebenarnya di dalam syurga itu terdapat sebuah pintu yang indah dan kukuh yang dinamakan pintu ar-Royyan, rupa-rupanya ia hanya disediakan bagi mereka yang berpuasa di bulan Ramadhan atas dasar keimanan dan keikhlasan kerana Allah.
 

0/komen