5 Perkara Penyumbat Saluran Rezeki


Allah SWT menciptakan semua makhluk dengan sempurna dengan pembahagian rezekinya. Dia tidak akan meninggalkan sesiapa pun, termasuk kita. Kerana itu, Allah telah menjamin rezeki kita akan dipenuhi. Apa yang perlu ialah sama ada kita ingin mencari sesuatu yang lebih tinggi atau tidak, sama ada betul atau tidak, bagaimana untuk mendapatkannya. Rezeki di sini pastinya bukan hanya wang. Ilmu, kesihatan, ketenangan jiwa, pasangan hidup, zuriat, nama baik, persaudaraan, ketaatan termasuk rezeki malah lebih tinggi nilainya daripada wang ringgit.

Namun, ramai yang keliru dengan isu pembahagian harta mereka. "Mengapa nasib saya sangat lambat, walaupun saya telah bermati-matian mencarinya?" "Kenapa saya terus gagal dalam perniagaan?" "Kenapa hati saya tidak pernah tenang?" Banyak puncanya, mungkin cara pandang kurang profesional, tidak serius mencubanya, atau ada keadaan yang menyebabkan Allah Azza wa Jalla "menahan" rezeki yang dimaksudkan. Mata terakhir inilah yang akan kita bincangkan. Mengapa aliran rezeki kita tersekat? Apakah punca-puncanya?

Allah jualah yang mengagihkan rezeki. Tiada setitik air pun yang masuk ke dalam mulut kita melainkan dengan izinNya. Kerana itu, jika Allah SWT menahan rezeki kita, pasti ada prosedur yang salah yang kita jalankan. Sekurang-kurangnya ada lima perkara yang menghalang aliran rezeki.

Pertama, lepaskan pasrah dari hati.

Dengan kata lain, kita berharap dan bergantung kepada selain Allah. Kita berusaha, tetapi usaha yang kita lakukan tidak dikaitkan denganNya. Sesungguhnya Allah itu mengikut prasangka hambaNya. Apabila seorang hamba buruk sangka kepada Allah, maka dia akan menerima keburukan. Barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, niscaya Allah akan memenuhi (kehendaknya). Itulah janji Allah dalam Surah At-Talaq [63] ayat 3.

Kedua, dosa dan maksiat yang kita lakukan.

Dosa adalah penghalang kepada kedatangan rezeki. Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya seseorang itu paling jauh dari rezeki kerana perbuatan maksiatnya." (HR Ahmad). Saudaraku, jika dosa menghalang aliran rezeki, maka taubat akan membukanya. Jika kita perhatikan betul-betul, sembahyang hujan adalah mohon taubat, selawat Nabi Yunus ketika berada di dalam perut ikan adalah mohon taubat, begitu juga sembahyang anak dan Lailatul Qadar adalah taubat. Kerana itu, jika rezekimu terasa sempit, perbanyakkan taubatmu, dengan hati, perkataan dan perbuatan.

Ketiga, maksiat ketika mencari rezeki.

Adakah pekerjaan kita dibenarkan oleh agama? Kalau halal, betul ke cari dan hayati? Selalu tanya ni. Menipu dalam mencari rezeki, sama ada rasuah (masa, wang), memanipulasi timbangan, amalan mark up, dan sebagainya akan menjadikan rezeki kita tidak berkat. Mungkin kita mendapat wang, tetapi keberkatan wang itu telah hilang. Apakah ciri-ciri rezeki yang tidak diberkati? Mudah menguap untuk perkara yang sia-sia, tidak mendatangkan ketenangan, sukar digunakan untuk mentaati Allah dan membawa penyakit. Jika kita sudah melakukan ini, kita akan bertaubat dan mengembalikan harta tersebut kepada yang berhak menerimanya.

Keempat, kerja yang melalaikan kita daripada mengingati Allah.

Tanya, adakah aktiviti kita menjadikan hubungan kita dengan Allah semakin jauh? Terlalu sibuk bekerja sehingga lupa solat (atau paling tidak terlambat), lupa membaca Al-Quran, lupa mendidik keluarga, adalah tanda kerja kita tidak berkat. Kalau begini, jangan terkejut kalau rezeki kita tersekat. Sepatutnya, semua kerja perlu mendekatkan diri kita kepada Allah. Sibuk pun boleh, tapi jangan sampai kita abaikan hak Allah. Bencana sebenar bukanlah bencana alam yang berlaku kepada orang lain. Musibah sebenar adalah apabila kita semakin jauh dari Allah.

Kelima, enggan bersedekah.

Sesiapa yang bakhil nescaya hidupnya sempit dan terbatas rezekinya. Sebaliknya sedekah adalah penolak kemungkaran, sumber kebaikan dan pengganda rezeki. Sedekah itu umpama sebiji benih yang menumbuhkan tujuh tangkai, yang tiap-tiap satunya tergantung seratus biji. Artinya: Allah SWT akan memberikan pahala kepadamu hingga tujuh ratus kali lipat (Surah Al-Baqarah [2]: 261). Tidakkah kita berminat dengan janji Allah ini? Jadi pastikan, tiada hari tanpa sedekah, tiada hari tanpa kebaikan. Insya Allah, Allah SWT akan membukakan pintu rezeki-Nya untuk kita. Amin...
 

0/komen