Syaitan Bisu


Dalam kitab Ar-Risala al-Qusyairiyyah disebutkan, "Orang yang tidak berkata benar adalah syaitan yang pendiam." (Lihat ms. 62 bab as-shumti). Ungkapan ini bukanlah hadis, tetapi banyak dinukilkan oleh ulama dalam fatwa dan kitab mereka. Ibn Taimiyah menyebutnya dalam Majmu' fatawa. Ibn al-Qayyim juga menyebutnya. Imam an-Nawawi dalam Syarah Muslim juga menukilkannya daripada Abi al-Qasim al-Qusyairy yang meriwayatkannya daripada Abu 'Ali Ad-Daqqaq an-Naisaburi as-Syafie.

Besar kemungkinan Abu Ali Ad-Daqqaq adalah orang pertama yang memetik ungkapan di atas. Walaupun ia bukan hadis, kandungan dan roh kalimat ini selari dengan Surah Ali Imran ayat 104, at-Taubah: 71, dan lain-lain. Ia juga selari dengan maksud banyak hadis amar makruf dan nahi mungkar.

Setiap mukmin wajib mengingkari kemungkaran dan menyeru orang yang berakal mengikut kemampuannya. Rasulullah bersabda, “Barangsiapa di antara kamu yang melihat kemungkaran, hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya (atau kekuatan), jika dia tidak mampu, hendaklah dia mengubahnya dengan perkataannya (nasihat) dan jika dia tidak mampu, maka hendaklah ia mengingkarinya dengan hatinya, yang terakhir ini adalah selemah-lemah iman." (HR Imam Muslim).

Jika seorang muslim tidak melakukan nahi mungkar walaupun dia berkemampuan dan tidak ada halangan maka dia adalah syaitan gagu. Apa yang lebih teruk ialah jika seseorang bercakap tentang kejahatan, dia dipanggil jurucakap syaitan.

Kita sering melihat umat Islam yang komited untuk menegakkan kebaikan dan kemungkaran tetapi tidak mahu bersuara untuk perkara yang benar apabila melihat kemungkaran yang berleluasa dalam masyarakat. Antara sebabnya, takut memusuhi ahlul batil, takut dilucutkan jawatan, takut terasing daripada masyarakat seperti yang dialami oleh Siami di Kuala Lumpur atau atas sebab-sebab lain.

Apakah kebaikan yang boleh diharapkan daripada seseorang yang tidak bersuara untuk haknya apabila melihat larangan Allah dilanggar, batas-batas ajaran agama dilanggar dan ketentuan agama ditinggalkan? Bukankah bencana agama yang paling besar datangnya daripada mereka yang berasa seronok dengan kehidupan mereka dan telah berjawatan tetapi tidak mempedulikan bencana yang menimpa agama mereka?

Umat ​​Islam tetap menjadi umat terbaik sekiranya amar makruf dan nahi mungkar dikuatkuasakan. "Kamu adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang munkar dan beriman kepada Allah." (Ali Imran, 110).

Apabila maksiat berkeliaran di kalangan manusia, penyelewengan tersebar di mana-mana manakala syaitan yang diam dan jurucakap syaitan bertambah banyak, maka Allah akan mendatangkan kepada umat ini beberapa malapetaka yang dahsyat:

pertama, diberi bencana sama rata;

kedua, rakyat akan dikawal oleh samseng;

ketiga, manusia akan membunuh sesama sendiri dan keempat, doa ulama tidak dimakbulkan.

Abu Nu'aim meriwayatkan dalam Kitab Al-Hilyah, dari Abur Riqaad, bahawa dia berkata, "Hendaklah kamu menyuruh yang makruf, mencegah dari yang mungkar, dan menyuruh yang makruf atau kamu akan dianiaya bersama atau kamu dikuasai. oleh orang-orang jahat di antara kamu maka jika akhlak itu tidak akan dimakbulkan lagi Na'udzubillah mindzalik.

0/komen