Zikir Ketika Bersin


Alhamdulillah, segala puji bagi Allah. Shalawat serta salam semoga terlimpahkan kepada Rasulullah, keluarga dan sahabatnya.
Apa yang harus dibaca oleh orang yang bersin, apa yang harus dibaca oleh orang yang mendengar orang yang bersin, dan apa yang harus dijawab oleh orang yang bersin, diringkaskan dalam hadis berikut:

Dari Abu Hurairah Radhiyallahu 'Anhu, Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda:

إذا عَطَسَ أَحَدُكُمْ فَلْيَقُلْ الْحَمْدُ ل di atas َ يَهْدِيكُمْ اللَّهُ وَيُصْلِحُ بَالَكُمْ

"Apabila salah seorang dari kamu bersin, hendaklah dia mengucapkan: الْحَمْدُ لِلَّهِ Al-Hamdulillah. Dan hendaklah saudaranya atau sahabatnya berkata kepadanya: يَرْحَمُك اللَّهُ Yarhamukallah. Maka apabila dia mengucapkan yarhamukallah kepadanya, hendaklah dia mengucapkan : يَهُمْلَكُمْ كُمْYahdikumullah wa Yuslihu Baalakum (HR . al-Bukhari no. 5756)

Sifat Bersin

Bersin adalah anugerah Allah kepada seseorang. Melaluinya, Allah memberikan banyak manfaat kepada seseorang dan menghindarkan mereka daripada pelbagai bahaya yang mengancam kesihatan mereka. Juga kehadirannya adalah tanda metabolisme badan, fungsi organ dan kecergasan badan.
Dr Michael Roizen, pegawai kesihatan untuk Klinik Cleveland, menekankan bahawa bersin adalah aktiviti positif kerana ia berfungsi untuk membersihkan farinks (rongga antara hidung, mulut dan tekak). Dalam Syarh Riyadhus Shalihin, Syeikh Utsaimin menyatakan bahawa bersin boleh mengaktifkan otak dan meringankan badan. Dan tambahan dari pengarang 'Aunul Ma'bud, bersin dapat menyucikan roh dan menguatkan fungsi pancaindera manusia.

Menurut Ibnul Qayyim, bersin boleh mengeluarkan wap dari otak yang jika dibiarkan akan berbahaya. (Zadul Ma'ad 2: 438).
Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda:
Selawat dan salam Allah ke atasnya عَطَسَ أَحَدُكُمْ وَحَمِدَ اللَّهَ كَانَ حَقًّا عَلَى كُلِّ مُسْل ِمٍ سَمِعَهُ أَنْ يَقُلَهُ أَنْ يَقُلَهُ
"Sesungguhnya Allah menyukai bersin dan membenci menguap. Maka jika salah seorang di antara kamu bersin dan memuji Allah, maka wajib bagi setiap muslim yang mendengarnya berdoa untuknya: Yarhamukallah (semoga Allah merahmatimu)." (HR. al-Bukhari dari Abu Hurairah Radhiyallahu 'Anhu)
Oleh sebab itu, selepas mendapat nikmat bersin, seseorang itu dinasihatkan untuk bersyukur kepada Allah. Dan kesyukuran ini diwujudkan dengan bertahmid (membaca Alhamdulillah), sebagaimana dijelaskan dalam sebuah hadis:
insyaAllah
"Apabila salah seorang di antara kamu bersin, hendaklah dia mengucapkan: Al-Hamdulillah." (HR. al-Bukhari) Membaca Alhamdulillah dianggap wajib oleh sebahagian ulama. Namun, Imam Nawawi berbeza pendapat, membaca hamdalah adalah sunnah.

Selepas mendapat nikmat bersin, seseorang itu digalakkan untuk bersyukur kepada Allah. Dan kesyukuran ini direalisasikan dengan bertahmid (membaca Alhamdulillah). . .
Bagi yang dengar tahmid orang bersin?
Bagi seorang muslim yang mendengar saudara muslimnya bersin dan mengucapkan Alhamdulillah, disyariatkan baginya untuk bertasymit kepadanya. Memberi tashymit kepada orang yang bersin adalah dengan berkata kepada orang yang bersin, "Yarhamukallah". (Lihat Syarh Nawawi 'Ala Muslim, hadis no. 3848). Dan tujuan utama kalimat tasymit adalah untuk mendoakan kebaikan bagi orang yang bersin dan dia memuji Allah. Jika anda tidak memuji Allah, jangan membaca tasymit kepadanya.
Dari Abu Hurairah Radhiyallahu 'Anhu, Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda:
إذا عَطَسَ أَحَدُكُمْ فَلْيَقُلْ الْحَمْدُ ل di atas َ يَهْدِيكُمْ اللَّهُ وَيُصْلِحُ بَالَكُمْ
"Apabila salah seorang dari kamu bersin, hendaklah dia mengucapkan: Al-Hamdulillah. Dan hendaklah saudaranya atau sahabatnya berkata kepadanya: Yarhamukallah. Maka apabila dia mengucapkan yarhamukallah kepadanya, hendaklah dia mengucapkan: Yahdikumullah wa Yuslihu Baalakum. (HR. al-Bukhari). no. 5756 )

Diriwayatkan dalam Sahih Muslim no. 5308, daripada Abu Burdah, dia berkata: "Saya pernah masuk menemui Abu Musa. Ketika itu dia berada di rumah anak perempuan a-Fadhal bin Abbas. Tiba-tiba saya bersin, tetapi dia tidak memberi saya tasymit (adakah? tidak mendoakan saya). Dan wanita itu bersin lalu dia bertanya khabar kepadanya."

Kemudian Abu Burdah pulang kepada ibunya dan menceritakan apa yang berlaku. Maka apabila Abu Musa datang kepada ibunya, dia bertanya tentang perkara ini: "Anakku bersin di sebelah kamu, tetapi kamu tidak bertasymit kepadanya. Semasa dia (Bintu Fadhal) bersin, kamu bertasymit kepadanya." Maka Abu Musa menjawab,
إِنَّ ابْنَكِ عَطَسَ فَلَمْ يَحْمَدْ اللَّهَ فَلَمani َ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسient دْ اللَّهَ فَلَمِّت
"Sesungguhnya anakmu bersin dan dia tidak memuji Allah (tidak membaca al-Hamdulillah), maka aku tidak memujinya. Sedangkan dia (bintu al-Fadhal) bersin dan memuji Allah, lalu aku memujinya. Aku pernah mendengar Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallamber bersabda: "Jika salah seorang di antara kamu bersin dan memuji Allah, maka pujilah dia. Dan jika kamu tidak memuji Allah, maka janganlah kamu memuji-Nya."

Hadis ini sangat jelas menerangkan perintah tasymit apabila orang yang bersin memuji Allah

Larangan yang jelas untuk mengucapkan tasymit jika dia (yang bersin) tidak memuji Allah. Maka makruh tasymit kepadanya jika dia tidak memuji Allah. . .

 Syarat Membaca Tasymit (Shalat)

Imam Nawawi (semoga Allah merahmatinya) dalam Syarh Muslim no. 5308, dalam menjelaskan hadis di atas, menjelaskan bahawa hadis ini sangat jelas menerangkan perintah tasymit jika orang yang bersin memuji Allah. Dan juga menunjukkan larangan bertasymit yang jelas jika orang itu (yang bersin) tidak memuji Allah. Maka makruh tasymit kepadanya jika dia tidak memuji Allah. Dan walaupun dia memuji Allah tetapi tidak didengari oleh orang lain, maka tidak ada perintah untuk memujinya. Maka Imam Nawawi menetapkan syarat: orang itu mendengar orang yang bersin itu berkata: Al-Hamdulillah. (Syarh Nawawi 'ala Muslim, 7/139: no. 3848)
Dan sebagai bentuk nasihat bersama antara sesama Islam dan sebagai bentuk amar ma'ruf nahi munkar, disunnahkan bagi seseorang yang berdampingan dengan orang yang bersin tetapi tidak memuji Allah mengingatkannya agar membaca hamdalah. Tujuannya supaya dia membaca al-Hamdulillah, kemudian dia mengucapkan tasymit (doa) kepadanya. (Lihat Subulus Salam, al-Shan'ani: 4/263)
. . . Maka disunnahkan bagi seseorang yang berada di sebelah orang yang bersin tetapi tidak memuji Allah mengingatkannya supaya membaca hamdalah. . .
Hukum Mengucap Tasymit
Ulama bersepakat bahawa dianjurkan membaca hamdalah (baca: Alhamdulillah) bagi orang yang bersin bukan kerana sakit (selsema, selsema, dan seumpamanya). Mereka juga bersepakat tentang hukum memberi tasymit (berdoa kebaikan) kepada orang yang bersin dan memuji Allah.
Mengenai tasymit, ulama berbeza pendapat mengenai hukum wajib. Sebahagian ulama berpendapat wajib muta'ayyan (wajib 'ain). Ini bermakna setiap muslim yang mendengar saudara muslimnya bersin dan memuji Allah wajib bertasymit kepadanya. Ini adalah pendapat ahli Dzahir (yang melihat teks Dzahir), Ibnul 'Arabi, Abu Dawud, Syeikh al-Albani dan lain-lain. Mereka berhujah dengan hadis Nabi Shallallahu 'Alaihi Wasallam:
Selawat dan salam Allah ke atasnya عَطَسَ أَحَدُكُمْ وَحَمِدَ اللَّهَ كَانَ حَقًّا عَلَى كُلِّ مُسْل ِمٍ سَمِعَهُ أَنْ يَقُلَهُ أَنْ يَقُلَهُ
"Sesungguhnya Allah menyukai bersin dan membenci menguap. 

Maka jika salah seorang di antara kamu bersin dan memuji Allah, maka wajib bagi setiap muslim yang mendengarnya berdoa untuknya: Yarhamukallah (semoga Allah merahmatimu)." (HR. al-Bukhari dari Abu Hurairah Radhiyallahu 'Anhu). Menurut penjelasan Syaikh Muhammad Nashiruddin al-Albani Rahimullah: hadis ini menjadi dalil bahawa setiap orang yang mendengarnya wajib bertasymit. Adapun pendapat kebanyakan orang bahawa menjawabnya hanyalah fardu kifayah dan jika dijawab oleh seseorang maka terputuslah kewajipan bagi yang lain, pendapat ini tidak ada asasnya sama sekali, berbeza dengan menjawab salam. (Lihat Sahih al-Kalim al-Thayyib, hlm. 158)

Pendapat kedua ialah wajib kifayah sebagai menjawab salam. Ini adalah pendapat Imam Malik dan sejumlah ulama lain seperti Ibnu Taimiyah Rahimahullah. Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah (rahimullah) berkata: "Sahabat kami dan selain mereka berselisih pendapat (tentang hukum) menziarahi orang sakit, bertasymit (berdoa untuk) orang yang bersin, dan mula mengucapkan salam. Dan apa yang ditunjukkan oleh nas, ini perkara itu wajib, dan dikatakan wajib kifayah." (Lihat Fatawa al-Kubra: 1/443)

Pendapat ketiga ialah hukumnya sunnah, bukan wajib. mereka menafsirkan hadis yang disandarkan golongan pertama sebagai adab dan akhlak yang mulia. Dan pada pendapat kami, pendapat yang lebih kuat adalah fardu kifayah. Maksudnya, jika salah seorang dari kaum muslimin mendengar saudaranya yang muslim bersin dan mengucapkan hamdalah, kemudian dia membaca tasymit kepadanya, maka kewajipan ini batal bagi yang lain. Tetapi jika tidak ada di antara mereka yang membaca tasymit, maka mereka semua berdosa. 

Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda:
خَمْسٌ تَجِبُ لِلْمُسْلِمِ عَلَى أَخِيهِ رَدُّ السَّلَامِ وَتَشْ مِيتُ الْعَاطِسِ
"Lima perkara yang harus dilakukan oleh seorang Muslim terhadap saudaranya (Muslim) : Jawablah salam, doakan orang yang bersin."

NB: Disunnahkan bagi orang yang bersin tidak bersin secara berlebihan. Telah dinyatakan oleh Abdurrazaq, dari Ma'mar, dari Qatadah, bahawa bersin yang berlebih-lebihan (sangat kuat) adalah salah satu daripada tujuh perbuatan syaitan.

0/komen