Kasih Ibu Sepanjang Hayat


Malam itu, langit kelihatan kelam. Hujan turun renyai-renyai, membasahi bumi. Di sebuah rumah kecil di pinggir kampung, seorang ibu, Mak Jah, duduk di sudut bilik, matanya merenung jauh. Di tangannya, sebuah gambar anaknya, Zainal, yang kini berjauhan darinya.

Sejak kecil, Zainal adalah segalanya bagi Mak Jah. Dia membesarkan Zainal seorang diri selepas kematian suaminya. Mak Jah bekerja siang dan malam, melakukan pelbagai pekerjaan untuk memastikan Zainal mendapat pendidikan yang baik. Setiap kali Zainal pulang dari sekolah dengan senyuman di wajahnya, segala penat lelah Mak Jah hilang begitu sahaja.

Namun, hidup tidak selalunya indah. Setelah menamatkan pengajiannya, Zainal mendapat pekerjaan di kota. Jarak dan kesibukan membuatkan Zainal jarang pulang menjenguk ibunya. Walaupun begitu, Mak Jah tidak pernah berkecil hati. Dia sentiasa mendoakan kesejahteraan anaknya dalam setiap sujud dan doanya.

Pada suatu hari, Mak Jah menerima panggilan telefon. Suara di hujung talian memberitahu bahawa Zainal terlibat dalam kemalangan dan kini berada di hospital. Tanpa berfikir panjang, Mak Jah segera menuju ke kota, dengan hati yang penuh dengan kebimbangan.

Setibanya di hospital, Mak Jah melihat Zainal terbaring lemah. Wajahnya pucat, matanya terpejam. Air mata Mak Jah mengalir deras. Dia memegang tangan anaknya, berdoa agar Allah memberikan kekuatan kepada Zainal.

Hari demi hari, Mak Jah setia di sisi Zainal. Setiap luka dan kesakitan yang dirasai Zainal, turut dirasai oleh Mak Jah. Dia tidak pernah meninggalkan anaknya walau sejenak. Malam-malam panjang dihabiskan dengan doa dan harapan. Setiap pagi, Mak Jah akan menyapu dahi Zainal dengan lembut, mengharapkan keajaiban dari Allah.

"Mak, maafkan Zainal... Zainal banyak dosa dengan mak," ujar Zainal suatu hari, ketika dia mula sedar dari koma. Suaranya lemah, tetapi penuh dengan penyesalan.

Mak Jah tersenyum, air matanya masih mengalir. "Zainal, mak tak pernah marah. Mak sentiasa maafkan Zainal. Yang penting, Zainal kembali sihat."

Hari demi hari, dengan kasih sayang dan doa Mak Jah, Zainal mula pulih. Keajaiban yang dinantikan akhirnya tiba. Zainal kini kembali ceria, walaupun parut kemalangan masih jelas di tubuhnya.

"Mak, Zainal janji, lepas ni Zainal tak akan tinggalkan mak lagi. Zainal nak jaga mak, balas semua jasa mak," kata Zainal dengan penuh kesungguhan.

Mak Jah hanya tersenyum. "Zainal, kasih sayang mak pada Zainal tak pernah bertepi. Mak bahagia bila Zainal bahagia. Itu sudah cukup bagi mak."

Kasih ibu membawa ke syurga. Pengorbanan seorang ibu tiada tandingan. Setiap titis air mata dan doa yang dipanjatkan adalah tanda kasih yang tulus ikhlas. Semoga kita semua menghargai ibu kita selagi mereka masih ada, dan membalas jasa mereka dengan kasih sayang yang tidak berbelah bahagi.
 

0/komen