Amal Paling Utama



عَنْ أَبِي عَمْرٍو الشَّيْبَانِيِّ أَنَّ رَجُلًا قَالَ لِابْنِ مَسْعُودٍ أَيُّ الْعَمَلِ أَفْضَلُ قَالَ سَأَلْتُ عَنْهُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ الصَّلَاةُ عَلَى مَوَاقِيتِهَا قُلْتُ وَمَاذَا يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ وَبِرُّ الْوَالِدَيْنِ قُلْتُ وَمَاذَا يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ وَالْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ

Daripada Abu ‘Amru Asy Syaibani bahawa seorang lelaki berkata kepada Ibnu Mas’ud, “Amal apakah yang paling utama?” ia berkata; “Aku pernah bertanya Rasulullah SAW tentang hal itu, maka baginda pun menjawab: “Solat pada waktunya, ” aku bertanya lagi, “Wahai Rasulullah, lalu apa lagi?” baginda menjawab: “Berbuat baik kepada kedua orang tua, ” aku bertanya lagi, “Wahai Rasulullah, lalu apa lagi?” baginda menjawab: “Jihad di jalan Allah.”

Riwayat at-Tirmidzi (173)

1. Solat pada waktunya - Menunaikan solat pada waktu yang telah ditetapkan adalah amalan yang paling utama. Solat merupakan tiang agama dan menegakkan solat pada waktunya adalah tanda keimanan yang kuat dan ketaatan kepada perintah Allah SWT.

2. Berbuat baik kepada kedua orang tua - Berbakti kepada ibu bapa adalah amalan yang sangat dihargai dalam Islam. Kebaikan dan penghormatan terhadap ibu bapa merupakan tanda kesyukuran dan penghormatan kepada mereka yang telah membesarkan dan mendidik kita.

3. Jihad di jalan Allah - Jihad dalam konteks ini merujuk kepada usaha dan pengorbanan dalam mempertahankan agama dan kebenaran. Ini termasuk dalam pelbagai bentuk, baik melalui usaha fizikal, harta benda, mahupun ilmu dan doa.
 

 

0/komen