Jangan Pernah Berputus Asa Dalam Usaha Mencari Rezeki


Kehidupan ini penuh dengan perjuangan dan cabaran. Setiap daripada kita mempunyai ujian tersendiri dalam mencari rezeki dan kebahagiaan. Jangan pernah berputus asa dalam usaha mencari rezeki. Usaha yang gigih dan doa yang ikhlas adalah kunci kepada keberkatan rezeki yang dicari.

Allah berfirman dalam Surah Al-Baqarah, ayat 286: "Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya." Ayat ini mengingatkan kita bahawa setiap ujian yang kita hadapi adalah sesuai dengan kemampuan kita. Oleh itu, yakinlah bahawa kita mampu menghadapinya dengan izin Allah.

Dalam hadis riwayat Ahmad, Rasulullah SAW bersabda: "Jika kamu bertawakal kepada Allah dengan sebenar-benar tawakal, nescaya Dia akan memberi rezeki kepadamu seperti Dia memberi rezeki kepada burung; yang keluar pagi dalam keadaan lapar dan kembali petang dalam keadaan kenyang."

Jangan lupa untuk terus melangkah, berusaha, dan berdoa. Ingatlah bahawa rezeki itu urusan Allah. Yang penting, kita perlu yakin dengan ketentuan-Nya dan terus berusaha dengan penuh keikhlasan.

Doa yang boleh diamalkan untuk memohon rezeki:

اللَّهُمَّ اكْفِنِي بِحَلَالِكَ عَنْ حَرَامِكَ وَأَغْنِنِي بِفَضْلِكَ عَمَّنْ سِوَاكَ

"Allahumma ikfini bihalalika 'an haramika wa aghnini bifadlika 'amman siwaka."

"Ya Allah, cukupkanlah aku dengan yang halal dari-Mu dan jauhkanlah aku dari yang haram, serta kayakanlah aku dengan kurnia-Mu daripada selain-Mu."

Teruskan berusaha dan berdoa. Sesungguhnya Allah itu Maha Mendengar dan Maha Mengasihani. Semoga segala usaha kita diberkati dan dipermudahkan oleh-Nya. Amin.

0/komen