Ketika Berdoa,Mintalah Yang Terbaik, Yang Terbesar Dan Yang Paling Baik


Dalam kehidupan ini, kita sering terfikir adakah permintaan kita kepada Allah terlalu besar atau terlalu kecil. Kita mungkin merasa tidak layak untuk meminta sesuatu yang besar, kerana merasakan diri kita yang serba kekurangan. Namun, ingatlah bahawa Allah adalah Maha Memberi, dan tiada permintaan yang terlalu besar bagi-Nya.

"Ketika meminta pada Allah, jangan minta yang kecil-kecil. Tetapi mintalah yang terbesar sekali. Jangan dilihat kelayakan kita untuk menerima. Sebaliknya lihatlah pada kelayakan Allah Yang Maha Memberi." 

(Habib Ali Zaenal Abidin Al-Hamid)

Ketika berdoa, janganlah kita merendahkan permintaan kita kepada Allah. Mintalah yang terbaik, yang terbesar dan yang paling baik, kerana Allah tidak pernah mengecewakan hamba-Nya yang meminta dengan penuh keikhlasan. Kita bukan meminta kerana kelayakan kita, tetapi kerana yakin dengan kekuasaan dan kemurahan Allah.

Firman Allah dalam Surah Al-Baqarah, ayat 186:

“Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu mengenai Aku, maka (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya Aku (Allah) adalah hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku.”

Ayat ini memberi kita keyakinan bahawa Allah Maha Mendengar setiap permintaan kita. Jangan pernah merasa permintaan kita terlalu besar atau terlalu kecil untuk Allah kabulkan. Sebaliknya, letakkanlah kepercayaan sepenuhnya kepada Allah dan yakinlah bahawa Dia akan memberikan yang terbaik untuk kita.

Dalam hidup ini, jangan pernah takut untuk bermimpi besar dan meminta yang terbaik daripada Allah. Keikhlasan dalam doa dan keyakinan kepada Allah akan membuka pintu rahmat yang luas. Yakinlah bahawa setiap permintaan kita, besar atau kecil, pasti akan sampai kepada Allah dan akan dipertimbangkan dengan penuh kasih sayang.

Marilah kita terus berdoa dan berharap kepada Allah, kerana hanya Dia yang Maha Memberi dan Maha Mengabulkan doa. Ingatlah bahawa tiada yang mustahil bagi Allah. Mintalah dengan hati yang penuh keikhlasan dan keyakinan, insyaAllah segala yang kita hajatkan akan diberikan oleh-Nya.

“Dan Tuhanmu berfirman: Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Kuperkenankan bagimu.” (Surah Ghafir, ayat 60)

MasyaAllah, semoga kita semua diberikan kekuatan untuk terus berdoa dan tidak pernah berputus asa dalam mengharap rahmat dan kasih sayang Allah. Yakinlah, setiap doa yang kita panjatkan akan dijawab oleh Allah dengan cara-Nya yang terbaik.

0/komen