Lakukanlah Kebaikan Tanpa Mengharapkan Balasan Dari Manusia


Manusia sering kali mengejar penghargaan dari sesama makhluk, berharap mendapat pujian dan pengiktirafan. Namun, dalam mengejar penghargaan manusia, adakah kita lupa bahawa yang paling utama adalah penghargaan dari Allah? Ketika kita berbuat baik, lakukanlah dengan niat yang tulus kerana Allah, bukan kerana ingin dipandang mulia oleh manusia.

Firman Allah dalam Surah Al-Baqarah, ayat 286: "Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya."

Setiap kebaikan yang kita lakukan, walaupun sekecil zarah, akan diperhitungkan oleh Allah. Lakukanlah kebaikan tanpa mengharapkan balasan dari manusia, kerana sering kali harapan kepada manusia membawa kekecewaan. Sebaliknya, percayalah bahawa Allah sentiasa memberikan yang terbaik untuk hamba-Nya yang ikhlas.

Janganlah kita berbuat baik kerana mengharapkan pujian atau ganjaran duniawi. Sebaliknya, jadikanlah Allah sebagai tujuan utama kita. Yakinlah bahawa Allah tidak akan mengecewakan kita. Setiap kebaikan yang kita lakukan pasti akan dibalas dengan kebaikan, mungkin bukan dalam bentuk yang kita harapkan, tetapi dalam bentuk yang lebih baik dan lebih berharga.

Seperti yang dikatakan dalam Surah Al-Baqarah, ayat 261: "Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh bulir, pada tiap-tiap bulir seratus biji. Allah melipatgandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (kurnia-Nya) lagi Maha Mengetahui."

Jadikanlah setiap kebaikan yang kita lakukan sebagai ladang amal yang akan membuahkan hasil di akhirat kelak. Jangan pernah berputus asa dalam berbuat kebaikan, walaupun tidak dihargai oleh manusia. Percayalah, Allah Maha Melihat dan Maha Mengetahui setiap amal perbuatan kita.

Semoga kita semua sentiasa dalam rahmat dan lindungan Allah. Semoga esok hari kita diberi kekuatan untuk terus berbuat baik dan menjauhi segala keburukan. Ameen.

0/komen