Allah Menjanjikan Yang Terbaik


Ketika kita melepaskan sesuatu yang kita cintai kerana Allah SWT, itu bukanlah kehilangan sebenar. Ibnu Qayyim rahimahullah pernah menyatakan, "Siapa yang meninggalkan sesuatu kerana Allah, maka Allah akan ganti dengan sesuatu yang lebih baik." Ini adalah satu janji Allah yang pasti dan tidak pernah dimungkiri.

Melepaskan sesuatu demi Allah adalah bukti keimanan kita. Dalam Al-Quran, Allah SWT berfirman, "Barang siapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan menjadikan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka." (Surah At-Talaq, ayat 2-3). Janji Allah adalah jelas: bagi setiap pengorbanan yang dilakukan dengan ikhlas, ada ganjaran yang menunggu.

Oleh itu, jangan ragu-ragu untuk meninggalkan sesuatu yang kurang baik demi mencapai keredhaan Allah. Setiap kali kita melepaskan sesuatu kerana-Nya, yakinlah bahawa pengganti yang lebih baik pasti akan tiba. Allah tahu apa yang terbaik untuk kita, dan Dia tidak akan membiarkan usaha kita sia-sia. Teruskan melangkah dengan keimanan dan keyakinan kepada janji-Nya yang abadi.
 

0/komen