Amanah Yang Perlu Dijaga


Setiap detik kehidupan yang kita lalui adalah anugerah daripada Allah SWT, dan umur adalah salah satu amanah terbesar yang perlu kita jaga. "Umur ini adalah amanah dari Allah ï·»," seperti yang dinyatakan, umur diberikan oleh Allah dengan batasan waktu. Ada permulaannya, ada penghujungnya. Satu hari, usia kita akan tiba di penghujungnya, dan pada hari itu, bagaimana kita menggunakan umur ini akan menjadi hujjah di hadapan Allah.

Allah SWT berfirman dalam Surah Al-Asr, ayat 1-3: "Demi masa! Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh, dan saling menasihati supaya mentaati kebenaran dan saling menasihati supaya menetapi kesabaran." Ayat ini mengingatkan kita betapa pentingnya memanfaatkan waktu yang ada untuk melakukan kebaikan dan beramal soleh.

Umur yang kita miliki boleh menjadi bukti kebaikan atau sebaliknya, bergantung kepada bagaimana kita menggunakannya. Jika kita habiskan umur kita untuk perkara-perkara yang berfaedah, mencari keredhaan Allah, dan berbuat baik kepada sesama manusia, maka umur itu akan menjadi hujjah yang baik bagi kita di akhirat nanti. Sebaliknya, jika kita mengabaikan umur kita dengan kelalaian dan kemaksiatan, ia akan menjadi hujjah yang mempersoalkan tindakan kita.

Setiap hari adalah peluang untuk memperbaiki diri dan memanfaatkan umur dengan sebaik-baiknya. Jangan kita menunggu sehingga waktu kita hampir tiba di penghujungnya untuk berubah. Mulakan sekarang, jadikan setiap detik bernilai dengan melakukan amal soleh, beribadah, dan memperbaiki hubungan kita dengan Allah dan manusia.

Marilah kita sama-sama berdoa agar Allah memberikan kita petunjuk dan kekuatan untuk memanfaatkan umur ini sebaik mungkin. Semoga umur yang kita miliki menjadi hujjah yang baik bagi kita di akhirat kelak, sebagai bukti ketakwaan dan amal soleh yang kita lakukan sepanjang hayat.
 

0/komen