Hasad: Bahaya Sifat Dengki Yang Merosakkan


Dalam kehidupan seharian, kita sering kali terdedah kepada pelbagai jenis emosi dan perasaan. Ada yang positif dan memberi manfaat, namun tidak kurang juga yang negatif dan merosakkan jiwa. Salah satu sifat yang paling berbahaya dan sering kali tersembunyi dalam hati adalah hasad atau perasaan dengki. Perasaan ini bukan sahaja merosakkan diri, malah boleh membawa kepada perbuatan-perbuatan yang melanggar syariat Allah SWT.

Hasad, seperti yang diterangkan oleh Maulana Hazim al-Hafiz dalam kitab "Hayatus Sahabah", adalah perasaan dengki atau cemburu apabila melihat kelebihan pada diri orang lain. Lebih teruk lagi, hasad ini datang dengan niat buruk untuk melihat kelebihan tersebut hilang daripada orang itu. Dalam erti kata lain, orang yang mempunyai sifat hasad tidak dapat menerima kelebihan yang Allah kurniakan kepada orang lain dan berharap agar nikmat itu dicabut.

Allah SWT berfirman dalam Surah An-Nisa' ayat 32:  
"Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang Allah telah lebihkan sebahagian kamu atas sebahagian yang lain."
Ayat ini jelas menunjukkan bahawa setiap nikmat dan kelebihan adalah pemberian Allah SWT. Sebagai hamba-Nya, kita perlu redha dan menerima ketentuan ini dengan hati yang terbuka.

Namun, seseorang yang dipenuhi dengan hasad sebenarnya sedang berada dalam keadaan yang sangat bahaya. Dia tidak sedar bahawa dia sebenarnya tidak berpuas hati dengan ketentuan Allah. Ketidakpuasan ini bukan sahaja merosakkan hubungan sesama manusia, tetapi juga menggugat hubungan kita dengan Allah SWT. Lebih membimbangkan, hasad boleh membawa kepada tindakan-tindakan yang lebih keji, seperti menggunakan sihir atau ilmu hitam untuk menjatuhkan orang lain. Ini adalah tindakan yang sangat dilarang dalam Islam dan boleh mengakibatkan kesan yang sangat buruk kepada semua pihak yang terlibat.

Sifat hasad ini bukan sahaja mencetuskan sakit mata melihat orang lain senang, malah lebih teruk lagi, sakit hati apabila orang lain hidup dalam kesenangan dan sebaliknya merasa senang apabila orang lain menghadapi kesusahan. Sikap ini jelas bertentangan dengan ajaran Islam yang menggalakkan kita untuk sentiasa mendoakan kebaikan kepada sesama manusia.

Meneladani sahabat-sahabat Rasulullah SAW yang dijanjikan syurga, kita dapat lihat contoh yang sangat jelas bagaimana mereka menghindari sifat hasad ini. Salah satu sifat yang dipegang teguh oleh mereka adalah memastikan setiap malam sebelum tidur, hati mereka bebas daripada sangka buruk, niat buruk, dan percakapan buruk walaupun sekelumit tentang orang lain. Mereka memastikan dalam hati hanya ada keinginan untuk kebaikan kepada semua orang. Ini adalah sifat yang sangat mulia dan perlu dicontohi oleh kita semua.

Marilah kita berusaha untuk mengikis sifat hasad daripada hati kita. Sifat ini hanya akan membawa kepada kerosakan jiwa dan hubungan yang tidak baik sesama manusia. Sebaliknya, kita haruslah belajar untuk bersyukur dengan apa yang Allah berikan kepada kita dan sentiasa mendoakan kebaikan untuk orang lain. Hanya dengan cara ini, kita dapat meraih ketenangan jiwa dan keberkatan dalam kehidupan. Semoga Allah SWT menjauhkan kita daripada sifat yang keji ini dan mengurniakan kita hati yang sentiasa bersih dan ikhlas. 

Ameen.
 

0/komen