Ketentuan Allah, Penawar Ketenangan Jiwa


Dalam kehidupan, kita sering kali merasa gelisah dan risau apabila sesuatu yang diinginkan tidak tercapai atau sesuatu yang kita sayangi hilang dari genggaman. Namun, jika kita benar-benar memahami hakikat takdir, kegelisahan itu mampu berubah menjadi ketenangan yang mendalam. Segala yang berlaku, baik atau buruk, adalah sebahagian daripada ketetapan Allah. Hidup ini bukan tentang apa yang kita kejar, tetapi tentang apa yang Allah sudah tetapkan untuk kita.

Saidina Umar Al-Khattab pernah menyebut, "Apa yang terlepas, bukanlah takdirmu. Apa yang ditakdirkan untukmu, tidak akan terlepas." Kata-kata ini membawa kita kepada satu hakikat yang sangat indah. Sesuatu yang telah ditetapkan oleh Allah untuk kita tidak mungkin luput, dan sesuatu yang bukan untuk kita tidak mungkin akan menjadi milik kita, walau sekuat mana kita mencuba.


Allah berfirman dalam Surah Al-Hadid, ayat 22-23:
"Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan tidak pula pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam Kitab (Lauh Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sungguh, yang demikian itu mudah bagi Allah. Agar kamu tidak bersedih hati terhadap apa yang luput darimu, dan tidak terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu."

Ayat ini mengingatkan kita bahawa setiap detik kehidupan kita telah ditulis, setiap kesulitan dan kegembiraan, semuanya ada dalam perancangan-Nya.

Oleh itu, berhentilah meratapi sesuatu yang hilang, kerana ketenangan datang apabila kita meletakkan kepercayaan sepenuhnya kepada Allah. Yakinlah, apa yang terbaik untuk kita akan datang pada waktunya, dan apa yang bukan milik kita, biarlah berlalu dengan ikhlas. Kunci ketenangan adalah redha, kerana di situlah kita menemui erti sebenar kehidupan yang diberkati.

0/komen