Mari Berpuasa Ayyamul Bidh Di Bulan Sya'ban


Alhamdulillah, segala puji bagi Allah. Shalawat serta salam semoga terlimpahkan kepada Nabi Rasulillah, keluarga dan para sahabatnya.

Puasa tiga hari setiap bulan adalah sunnah dan nilainya dikira seperti puasa selama setahun, kerana amal soleh dalam Islam mendapat sepuluh kali ganda. Puasa sehari mendapat pahala seperti puasa sepuluh hari. Maka sesiapa yang berpuasa tiga hari setiap bulan dikira berpuasa selama setahun penuh.

Dari Abdullah bin 'Amru bin Al-'Ash, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda kepadanya:

وَإِنَّ بِحَسْبِكَ أَنْ تَصُومَ كُلَّ شَهْرٍ ثَلَاثَةَ أَover َلِكَ صِيَامُ الدَّهْرِ كُلِّهِ

"Dan sesungguhnya cukuplah bagi kamu berpuasa tiga hari pada tiap-tiap bulan. Sesungguhnya kebaikan itu akan dibalas sepuluh kali lipat, seolah-olah berpuasa sepanjang tahun." (HR. Bukhari, Muslim, Abu Dawud, dan an Nasai)

Dan disunnahkan melakukannya pada Ayyamul Bidh (hari putih), iaitu 13, 14 dan 15 dalam bulan Hijriyah. Diriwayatkan dari Abi Dzarr Radhiyallahu 'Anhuber berkata: Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda kepadaku:

Mesej insyaAllah

"Wahai Abu Dzarr, jika kamu ingin berpuasa tiga hari dalam satu bulan, maka berpuasalah pada hari ketiga belas, empat belas dan lima belas." (Riwayat At Tirmidzi dan al-Nasai. Hadith ini disahihkan oleh al-Tirmizi dan disetujui oleh Al-Albani dalam al-Irwa' no. 947)

Dari Jabir bin Abdillah, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallamber bersabda;

صِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ صِيَامُ الدَّهْرِ وَ Rahmat Allah وَخَمْسَ عَشْرَةَ

"Puasa tiga hari setiap bulan adalah puasa dahr (puasa setahun). Dan puasa ayyamul bidh (hari putih) ialah hari ketiga belas, empat belas dan lima belas." (HR. An Nasai dan dishahihkan oleh al Albani)

Keutamaan memperbanyakkan puasa di bulan Sya'ban

Apalagi kita berada di bulan Sya'ban. Bulan ini, sejak zaman Jahiliyah, banyak orang diabaikan. Mereka tidak banyak mengisinya untuk melaksanakan ketaatan dan amal soleh seperti pada bulan sebelumnya (Rajab), dan bulan sesudahnya (Ramadhan). Perkara ini juga berlaku pada zaman kita sekarang, ramai yang sibuk dengan urusan duniawi atau menggunakan aji sedangkan belum lagi Ramadhan untuk melakukan sesuka hati. Maka tidak ramai yang mengisinya dengan amal agama.

Diriwayatkan dari Usamah bin Zaid Radhiyallahu 'Anhuma, dia berkata, "Wahai Rasulullah! Aku tidak pernah melihat kamu berpuasa dalam satu bulan dari bulan-bulan yang ada seperti kamu berpuasa di bulan Sya'ban." Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda,

Tuhan memberkatimu وَهُوَ شَهْرٌ تُرْفَعُ فِيهِ الْأَعْمَالُ إِلَى رَبِّ الْعَالَمِي نَ فَأُحِبُّ أَنْ يُرْفَعِ عَمَلَعِ عَمَلَعِ عَمَلَ

“Bulan Sya’ban adalah bulan di mana manusia mulai lalai, yaitu antara bulan Rejab dan Ramadhan. Bulan ini adalah bulan di mana pelbagai amalan diangkat kepada Allah, Rabb semesta alam. Oleh itu, saya sangat suka berpuasa apabila amalan saya bertambah." (HR. An Nasa'i. Syaikh Al Albani mengatakan bahawa hadis ini hasan).

Dari 'Aisyah radhiyallahu 'anha, dia berkata,

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ – صلى الله عليه وسلم – يَصُومُ حَتَّى نَقُولَ ل اَ يُفْطِرُ ، وَيُفْطِرُ حَتَّوَى نَلَمُ حَتَّوَى نَقُولَ فَمَا رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - اسْتient صِيَامًا مِنْهُ فِى شَعْبَانَ

“Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam pernah berpuasa, sehingga kami mengatakan beliau tidak berbuka. Dia berbuka sehingga kami mengatakan bahawa dia tidak berpuasa. Saya tidak pernah melihat Nabi Shallallahu 'Alaihi Wasallam berpuasa penuh selama sebulan selain dari bulan Ramadhan. Aku tidak pernah melihatnya berpuasa lebih banyak daripada puasa di bulan Sya'ban." (HR. Bukhari no. 1969 dan Muslim no. 1156)

'Aisyah radhiyallahu 'anha juga berkata,

لَمْ يَكُنِ النَّبِىُّ – صلى الله عليه وسلم – يَصُومُ شَهْرًا أَكْثَ Tuhan memberkati kamu

“Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam biasanya tidak berpuasa dalam satu bulan lebih dari bulan Sya’ban. Nabi Shallallahu 'Alaihi Wasallam pernah berpuasa sepanjang bulan Sya'ban." (HR. Bukhari no. 1970 dan Muslim no. 1156)

Dalam lafazh Muslim, 'Aisyah radhiyallahu 'anha berkata,

كَانَ يَصُومُ شَعْبَانَ كُلَّهُ كَانَ يَصُومُ شَعْبَانَ إِلاَّ قَ لِيلاً
“Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam pernah berpuasa sepanjang bulan Sya'ban. Tetapi dia berpuasa hanya beberapa hari sahaja." (HR. Muslim no. 1156)

Dari Ummu Salamah, dia berkata, "Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam tidak berpuasa sebulan penuh selain dari bulan Sya'ban, kemudian meneruskan puasa di bulan Ramadhan." (Riwayat Abu Daud dan An Nasa'i. Syaikh Al Albani berkata bahawa hadis ini sahih)

Maka berpuasa Ayyamul Bidh di bulan Sya'ban adalah sebahagian daripada mengisi Sya'ban dengan amal soleh, khususnya shiyam. Ikuti dan teladani Rasulullah yang memperbanyakkan puasa di bulan Sya'ban.

. . Puasa Ayyamul Bidh di bulan Sya'ban adalah sebahagian daripada pengisian Sya'ban dengan amal soleh terutama shiyam. Ikuti dan teladani Rasulullah yang memperbanyakkan puasa di bulan Sya'ban.

Adakah wajib berpuasa tiga hari setiap bulan pada Ayyamul Bidh?

Jika anda tidak berpuasa tiga hari setiap bulan pada Ayyamul Bidh, tidak ada salahnya melakukannya pada awal bulan atau akhir bulan. Daripada Mu'adzah ad 'Adawiyah, sebenarnya beliau pernah bertanya kepada 'Aisyah radliyallah 'anha: "Adakah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam biasanya berpuasa selama tiga hari setiap bulan?" Aisyah menjawab: "Ya". Dia bertanya lagi: "Hari-hari apakah yang biasa dia berpuasa?" Aisyah menjawab: "Beliau shallallahu 'alaihi wasallam tidak begitu memperhatikan hari mana pada setiap bulan baginda berpuasa." (HR. Muslim)

Dalam Majmu' Fatawa wa Rasail, Syaikh Muhammad bin Salih Al 'Utsaimin berkata, "Seseorang boleh berpuasa pada awal bulan, pertengahan, atau akhir secara berurutan atau terpisah. Tetapi yang paling afdhal (utama) dilaksanakan. pada Ayyamul Bidh, iaitu tarikh tiga belas, empat belas, dan lima belas Ini berdasarkan hadis Aisyah radliyallah 'anha, “Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berpuasa tiga hari setiap bulan. Dia tidak begitu peduli sama ada dia berpuasa awal atau akhir bulan.” (HR. Muslim)

Pengkhususan Puasa Nishfu (Pertengahan) Sya'ban

Jika seseorang mempunyai kebiasaan berpuasa pada Ayyamul Bidh (termasuk pada hari ke-15), maka hendaklah dia melakukan amalan soleh ini seperti pada bulan-bulan lain. Dia tidak boleh menjadikannya istimewa dan tidak boleh membuat apa-apa perbezaan dengan bulan-bulan lain, sama ada dari segi niat atau pelaksanaan. Kerana memperuntukkan masa tertentu untuk beribadat mestilah berdasarkan dalil yang sahih. Jika tidak ada dalil yang sahih, maka ia menjadi bid'ah dan setiap bid'ah adalah bid'ah.

Berdasarkan penelitian para ulama, tidak terdapat hadis-hadis yang sahih dan contoh-contoh yang jelas dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bahawa baginda menyisihkan hari ke-15 dalam bulan Sya'ban untuk berpuasa.

Berdasarkan penelitian para ulama, tidak terdapat hadis-hadis yang sahih dan contoh-contoh yang jelas dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bahawa baginda menyisihkan hari ke-15 dalam bulan Sya'ban untuk berpuasa. Sedangkan dalil yang sering dijadikan sandaran puasa ini adalah hadits dari Ali bin Abi Talib radliyallahu 'anhu in marfu' kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda:

insyaAllah هَا وَصُومُوا نَهَارَهَا

"Apabila malam Nishfu Sya'ban tiba, maka bangunlah kamu untuk solat di malam hari dan berpuasalah di siang hari." (HR. Ibnu Majah dalam Sunannya no. 1388, dan ini adalah hadits Maudlu'. Syaikh Al-Albani berkata dalam Dhaif Sunan Ibni Majah, "Sangat lemah atau maudlu – palsu-" no. 1388, sedangkan dalam al-Dhaifah no. . 2132 , beliau menyatakan dengan tegas bahawa sanadnya adalah maudhu'.)

Maka barangsiapa yang mempunyai kebiasaan berpuasa pada Ayyamul Bidh (13, 14, 15 pada setiap bulan Hijriyah), maka lakukanlah pada bulan Sya'ban sebagaimana dia berpuasa pada bulan-bulan lain, tanpa mengkhususkan hari tersebut.

Maka sesiapa yang mempunyai kebiasaan berpuasa pada Ayyamul Bidh (13, 14, 15 setiap bulan Hijriyah), maka lakukanlah di bulan Sya'ban sebagaimana dia berpuasa pada bulan-bulan yang lain, tanpa mengkhususkan hari itu. Lebih-lebih lagi Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berpuasa dan memperbanyakkan puasa pada bulan ini, tetapi baginda tidak membuat yang istimewa pada 15hb. Dan puasa pada hari itu adalah seperti puasa pada hari-hari yang lain. Wallahu A'lam.
 

0/komen