Robot Tesla Optimus Gen 2


Dua tahun lalu Tesla memasuki era robotik dengan memperlihatkan robot Optimus yang mempunyai tubuh seakan manusia. Menurut Elon, Optimus ialah robot yang akan digunakan di kilang bagi menggantikan tenaga kerja manusia. Selepas  setahun menjalani pelbagai ujian, Optimus Gen 2 telah diperlihatkan hari ini dengan beberapa penambahbaikan.

Jika Optimus pertama hanyalah robot dengan rangka yang tidak kelihatan kemas, Optimus Gen 2 kini mempunyai rekaan yang nampak lebih futuristik dan aerodinamik seperti kereta keluaran Tesla. Ia kini 10 kilogram lebih ringan dan boleh bergerak 30% lebih pantas. Bahagian leher boleh bergerak dengan lebih bebas serta robot boleh mengimbangi tubuh dengan lebih baik.

Bahagian jari juga telah ditambah baik dengan sensor yang membolehkan tekanan yang bersesuaian dikenakan tanpa merosakkan objek. Bahagian kaki kini mempunyai bahagian jari yang membolehkan ia berjalan mirip manusia.


Dari segi kemampuan, Optimus Gen 2 masih agak perlahan dan kekok jika dibandingkan dengan robot Atlas oleh Boston Dynamic yang buka sahaja boleh berjalan ia juga boleh berlari, melompat, mengangkat barang serta melakukan balik kuang seperti seorang ahli gimnastik.
 

0/komen