Sekitar 56 Ayat Yang Berbicara Soal Keadilan


Konsep keadilan dan keadilan dalam agama Islam adalah sangat penting. Dalam Al-Quran terdapat sekitar 56 ayat yang membicarakan tentang keadilan. Dalam bahasa Arab, keadilan disebut sebagai al-'Adalah. Maksudnya adalah adil dalam semua liputan.

Ayat-ayat Al-Qur’an yang menyerukan pentingnya keadilan dan keadilan antara lain “hendaklah kamu berlaku adil” (Surah An-Nisa [4]: ​​135, Al-Maidah [5]: 8, Al-An’am [6] : 152, An-Nahl [16]: 90); "hendaklah berlaku adil dalam perniagaan" (Surah al-Isra [17]: 35); "adil terhadap lawan" (An-Nisa [4] ​​​​​105, Al-Maidah [5]: 8) dan "pernyataan Allah tentang keadilan-Nya" (Ali Imran [3]: 18).

Dalam etika sosial manusia, tidak ada prinsip yang diidam-idamkan oleh manusia sepanjang sejarah, seperti keadilan. Istilah adil berasal daripada bahasa Arab yang bermaksud pertengahan atau seimbang. Keadilan bermaksud mizan (keseimbangan), iaitu sikap kesederhanaan yang berkaitan dengan sifat hikmah.

Prof Muhammad Abu Zahrah membahagikan keadilan kepada tiga bahagian iaitu keadilan undang-undang, keadilan sosial dan keadilan global. Keadilan undang-undang ialah pengukuhan kuasa undang-undang secara sama rata merentasi semua peringkat sosial sedia ada. Ia tidak membezakan antara kaya atau miskin, mulia atau rendah. Setiap orang di sisi undang-undang dan peraturan adalah sama.

Keadilan sosial adalah sesuatu yang menuntut setiap individu dalam suatu kelompok untuk dapat hidup terhormat tanpa tekanan dan rintangan serta dapat memanfaatkan kemampuannya sesuai dengan yang bermanfaat bagi dirinya dan orang lain agar dapat berkembang secara kolektif. Keadilan global adalah prinsip utama sebagai asas untuk menegakkan hubungan antara orang Islam dan bukan Islam.

Agama Islam meletakkan aspek keadilan pada kedudukan yang sangat tinggi dalam sistem perundangannya. Tidak ada dalil keadilan yang begitu kompleks, kecuali dalam ayat-ayat Al-Quran. Dari situ nampak jelas kedudukan prinsip keadilan dalam Islam.

Dalam kes keluarga, misalnya, Al-Quran menyatakan, "Jika kamu takut berlaku tidak adil, ambillah seorang isteri sahaja." (Surah An-Nisa [4]: ​​3). Secara kecil-kecilan iaitu unit keluarga, kita diperintahkan untuk berlaku adil.

Keadilan harus menjadi pertimbangan seseorang dalam membuat keputusan sama ada berpoligami atau tidak. Oleh itu, wujudnya sikap sebegini sebenarnya bertujuan agar perbuatan seseorang itu tidak mendatangkan kemudaratan kepada orang lain. Bukankah adil bermakna meletakkan sesuatu secara profesional di tempat mereka?

Kewajipan untuk berlaku adil dalam menulis kontrak kerjasama dalam sektor komersial (mu'amalah) juga dinyatakan dengan jelas dalam Al-Quran. Perjanjian kerja, pajakan atau kontrak hutang mesti ditulis dengan jelas dan adil bagi melindungi hak setiap pihak yang terlibat. Keadilan adalah sunatullah yang tidak boleh diganti.
 

0/komen