Syukur Bukan Kufur, Buat Mereka Yang Masih Diberi Kesihatan,Kenikmatan...


Diceritakan pada suatu hari Rasulullah SAW keluar dari rumah. Dalam perjalanan, dia bertemu dengan Abu Bakar dan Umar bin Khattab. "Mengapa kamu keluar dari rumah?" tanya Rasulullah. Mereka menjawab, "Tidak ada yang membuat kami keluar dari rumah kecuali kelaparan."

Rasulullah SAW sendiri keluar rumah kerana lapar. Kemudian, dia mengajak dua sahabatnya datang ke rumah seorang sahabat bernama Abu Ayyub al-Ansari. Tuan rumah, Abu Ayyub, sangat gembira dengan kedatangan tetamu yang sangat dihormati. Abu Ayyub menghidangkan roti, daging, kurma basah dan kering (tamar). Setelah mereka menikmati hidangan itu, Rasulullah SAW dengan mata berlinangan berkata, "Allah akan bertanya tentang nikmat ini kelak pada hari kiamat." (HR Muslim, Thabrani, dan Baihaqi).

Kisah ini mengajar kita tentang kewajipan untuk mensyukuri pelbagai kenikmatan yang diberikan Allah SWT kepada kita sama ada yang kecil mahupun yang besar. Dengan bersyukur dan mengingati Allah Pemberi nikmat, aktiviti yang dilihat remeh seperti makan dan minum dapat disembah dan menjadi sebahagian daripada bentuk ketaatan kepada Allah SWT (min alwan al-tha'ah).

Air mata Nabi, dalam kisah ini, boleh difahami sebagai ungkapan keprihatinannya terhadap hakikat bahawa manusia pada umumnya kurang bersyukur, tetapi tidak bersyukur kepada nikmat. Jika nikmat kecil seperti makan dan minum mesti disyukuri, bagaimana pula nikmat besar seperti nikmat iman, kesihatan dan harta (yang melimpah ruah)? "Dan tentang nikmat Tuhanmu hendaklah kamu siarkan." (Surah al-Dhuha [93]: 11).

Menurut tafsir al-Ishfahani, syukur bermaksud memahami dan menyedari nikmat, kemudian menyatakannya melalui zakat, infaq dan sedekah. Syukur juga bermaksud menggunakan nikmat mengikut tujuan dan tujuan nikmat itu diberikan. Oleh itu, penyediaan kemudahan negeri untuk menjalankan tugas tidak boleh disalahgunakan untuk keperluan peribadi dan kumpulan. Ini adalah satu bentuk kekufuran.

Syukur juga bermakna membangkitkan nikmat (potensi baik) untuk berkembang dan berkembang dengan lebih produktif. Jadi, mengabaikan kekayaan alam dan budaya kita yang melimpah ruah sebagai anugerah Allah adalah satu lagi bentuk kekufuran.

Kita semua disuruh bersyukur, bukan kufur. Namun, pada hakikatnya, tidak semua orang pandai bersyukur. Menurut Imam Ghazali, untuk menjadi manusia yang bersyukur, kita harus sedar bahawa segala kurniaan dan nikmat yang kita perolehi sebenarnya datang dan berpunca daripada Allah. Konglomerat seperti Qarun menjadi kufur, kerana mereka merasakan semua kekayaan mereka yang besar itu diperolehi kerana kehebatan mereka sendiri. Ketika ditanya tentang hartanya, Qarun berkata, "Sesungguhnya aku hanya diberi harta itu, kerana ilmu yang aku ada." (Surah al-Qasas [28]: 78).

Berbeza dengan Qarun, Nabi Sulaiman AS, dengan kekuatan dan kekayaan yang jauh lebih besar, sebenarnya menyandarkan seluruh kekuatan dan hartanya kepada Allah SWT semata-mata. "Ini adalah anugerah Tuhanku untuk mengujiku sama ada aku bersyukur atau mengingkari (kufur) nikmat-Nya." (Surah al-Naml [27]: 40). Jadi, bersyukurlah, bukan kufur! 

Wallahu a `lam

 

0/komen