20 Cara Menguatkan Iman


1. Lebih banyak mendengar ayat-ayat Al-Quran

Al-Quran diturunkan oleh Allah sebagai cahaya dan petunjuk, serta ubat bagi hati manusia. "Dan Kami turunkan dari Al-Quran sesuatu yang menjadi ubat dan rahmat bagi orang-orang yang beriman." (Al-Isra': 82).

Ibn Qayyim berkata, apa yang harus dilakukan oleh seorang Muslim untuk menyembuhkan hatinya melalui Al-Quran, "Ada dua cara: pertama, anda mesti memalingkan hati anda dari dunia, kemudian anda mesti meletakkannya di akhirat. Kedua, selepas itu anda mesti palingkanlah hatimu kepada makna-makna al-Quran, fikir-fikirkan dan fahamilah maksudnya dan mengapa ia diturunkan hendaklah kamu memerhatikan semua ayat-ayatNya Jika diturunkan untuk menyembuhkan hati, maka dengan izin Allah hati akan sembuh.

2. Merasakan keagungan Allah seperti yang diterangkan dalam Al-Quran dan Sunnah

Al-Quran dan Sunnah banyak mengungkapkan tentang kebesaran Allah SWT. Seorang muslim yang apabila berhadapan dengan keagungan Allah, hatinya akan bergetar dan jiwanya tunduk. Berbakti akan hadir mengisi relung hatinya.

Sedarlah betapa agungnya Allah, Yang Maha Mendengar, Maha Mengetahui, yang mempunyai nama-nama yang baik (asma'ul husna). Dia ialah Al-'Azhim, Al-Muhaimin, Al-Jabbar, Al-Mutakabbir, Al-Qawiyyu, Al-Qahhar, Al-Kabiir, Al-Muth'ali. Dia menciptakan segala-galanya dan hanya kepada-Nya kita kembali.

Jangan sampai kita termasuk dalam golongan yang disebut dalam ayat ini, “Dan mereka tidak bertasbih dengan mengagungkan Allah, padahal bumi dan segala sesuatu di tangan-Nya pada hari kiamat dan langit digulung dengan hak-Nya. tangan." (Az-Zumar: 67)

3. Cari ilmu Syariah

Kerana, Al-Quran berkata, "Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba-hamba-Nya ialah orang-orang yang berilmu." (Fathir: 28). Oleh itu, mendalami ilmu yang membawa kita bertakwa kepada Allah.

Allah berfirman, "Adakah sama orang yang mengetahui dan orang yang tidak mengetahui?" (Az-Zumar: 9). Orang yang mengetahui tentang fitrah kejadian manusia, mengetahui syariat yang diturunkan oleh Allah sebagai pedoman hidup bagi manusia, dan mengetahui di mana tujuan akhir kehidupan manusia, pasti akan lebih khusyuk dalam ibadahnya dan lebih kuat semangatnya. iman kepada pelbagai gelombang ujian daripada orang yang jahil.

Orang yang tahu halal dan haram sudah tentu lebih mampu menjaga diri daripada orang yang tidak tahu. Orang yang mengetahui betapa dahsyatnya azab neraka pasti akan lebih khusyuk. Orang yang tidak tahu betapa nikmatnya syurga, pasti tidak akan pernah ada keinginan untuk mencapainya.

4. Ikuti halaqah zikir

Suatu hari Abu Bakar mengunjungi Hanzhalah. "Apa khabar wahai Hanzhallah?" Hanzhalah menjawab, "Hanzhalah telah berlaku munafik." Abu Bakar bertanya mengapa. Hanzhalah berkata, "Seandainya kami bersama Rasulullah, nescaya baginda mengingatkan kami kepada neraka dan syurga yang dapat kami lihat dengan mata kepala kami sendiri. Kemudian setelah kami keluar dari sisi Rasulullah, kami sibuk dengan urusan isteri-isteri kami dan kanak-kanak, dan kehidupan, maka kita banyak lupa."

Kemudian keduanya mengadukan hal ini kepada Rasulullah. Rasulullah bersabda, "Demi jiwaku yang berada di tangan-Nya, sekiranya kamu semua tetap berada di sisiku dan berzikir, nescaya malaikat akan memberi salam kepada kamu di atas katil kamu dan ketika kamu dalam perjalanan. Tetapi, wahai Hanzhalah, sa'atah , sa'atan, sa'atan" (Sahih Muslim no. 2750)

Itu majlis zikir. Ia boleh menambah berat iman kita. Sebab itu para sahabat sangat bersemangat untuk mengadakan majlis zikir halaqah. “Duduklah bersama kami untuk beriman kepada hari kiamat,” kata Muadz bin Jabal. Dalam halaqah, kita dapat melaksanakan perkara-perkara yang diwajibkan Allah kepada kita, membaca Al-Quran, membaca hadis, atau menuntut ilmu lain.



5. Perbanyakkan amal soleh

Suatu ketika Rasulullah saw. bertanya, "Siapakah di antara kamu yang berpuasa hari ini?" Abu Bakar menjawab, "Saya." Kemudian Rasulullah saw. bertanya lagi, "Siapakah di antara kamu yang menziarahi orang sakit hari ini?" Abu Bakar menjawab, "Saya." Kemudian Rasulullah saw. bersabda, "Amalan itu tidak bersatu dalam diri seseorang melainkan dia akan masuk syurga." (Muslim)

Begitulah seorang mukmin Shaddiq (sejati), begitu bersemangat menggunakan setiap peluang untuk memperbanyakkan amal soleh. Mereka berlumba-lumba untuk ke syurga. "Robeklah untuk (mendapatkan) keampunan dari Rabbmu dan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi." (Al-Hadid: 21)

Begitulah keadaan mereka. Sehingga keadaan mereka seperti yang diterangkan oleh Allah swt., "Mereka sangat sedikit tidur pada waktu malam, dan pada akhir malam mereka memohon ampun (kepada Allah). Dan, pada harta mereka ada hak bagi orang-orang miskin yang meminta. dan orang-orang miskin yang tidak mendapat bahagian.” (Adz-Dzariyat: 17-19)

Banyakkan beramal akan menguatkan iman kita. Jika kita terus beramal, Allah akan menyayangi kita. Dalam hadis qudsy, Rasulullah saw. menjelaskan bahawa Allah berfirman, "Hamba-Ku sentiasa menunjukkan ketakwaan kepada-Ku dengan melakukan nafilah supaya Aku mencintainya." (Sahih Bukhari no. 6137)

6. Lakukan pelbagai jenis ibadah

Ibadah mempunyai pelbagai jenis. Terdapat ibadah fizikal seperti puasa, ibadah material seperti zakat, ibadah lisan seperti solat dan zikir. Terdapat juga ibadah yang menggabungkan segala-galanya, seperti haji. Segala macam ibadah sangat berguna untuk mengubati iman kita yang lemah.

Puasa menjadikan kita khusyuk dan menguatkan rasa muraqabatullah (rasa diri kita sedang diawasi oleh Allah). Solat yang prihatin dapat menyempurnakan amalan fardu kita yang kurang sempurna kualitinya. Infaq menghakis sifat nakal dan busuk hati. Tahajjud menambah kekuatan.

Banyakkan melakukan pelbagai jenis ibadah bukan sahaja menjadikan pakaian iman kita lebih baru dan cerah, tetapi juga memberi kita banyak pintu untuk masuk ke syurga. Rasulullah saw. bersabda, "Sesiapa yang menyantuni dua isteri di jalan Allah, maka dia akan dipanggil dari pintu syurga: 'Wahai hamba Allah, ini adalah baik.' Kemudian sesiapa yang menjadi orang yang banyak solat, maka dia dipanggil dari pintu solat, sesiapa yang menjadi orang yang banyak berjihad, maka dia dipanggil dari pintu jihad. lalu dia dipanggil dari pintu ar-rayyan orang yang banyak bersedekah, lalu dia dipanggil dari pintu sedekah” (Bukhari no. 1798)

7. Menghadirkan perasaan takut mati dalam keadaan su'ul khatimah

Takut kepada su'ul khatimah akan mendorong kita untuk taat dan sentiasa menjaga iman. Punca su'ul khatimah ialah iman yang lemah menjerumuskan diri kita ke dalam jurang kemaksiatan. Maka, ketika nyawa kita dicabut oleh malaikat Izrail, lidah kita tidak mampu untuk mengucapkan kalimah laa ilaha illallah di nafas terakhir kita.

8. Banyakkan mengingati mati

Rasulullah saw. bersabda, "Dulu aku melarang kamu menziarahi kubur, sekarang kamu tahu, ziarah kubur kerana ia dapat melembutkan hati, membuat mata menangis, mengingatkan kamu kepada hari akhirat, dan jangan berkata kotor." (Sahihul Jami' no. 4584)

Rasulullah saw. juga bersabda, "Ingatlah banyak-banyak penyelamat kejahatan, iaitu kematian." (Tirmidzi no. 230)

Mengingati kematian dapat mendorong kita untuk mengelak dari melakukan kemaksiatan kepada Allah dan dapat melembutkan hati yang keras. Kerana itu, Nabi berpesan kepada kita, "Menziarahi orang sakit dan iringilah jenazah, nescaya ia akan mengingatkan kamu kepada akhirat." (Sahihul Jami' no. 4109)

Melihat orang sakit dalam kesesakan kematian sangat memberi kesan. Ketika menziarahi kubur, bayangkan keadaan si mati. Badannya reput dan reput. Ulat memakan daging, isi perut, lidah, dan muka. Tulang hancur.

Jika gambaran seperti itu tetap ada dalam hati kita, ia akan menyegerakan kita bertaubat, membuat hati kita puas dengan apa yang kita ada, dan menjadikan kita lebih tekun dalam beribadah.

9. Mengingati keadaan yang dahsyat dunia akhirat

Terdapat beberapa surat yang menceritakan tentang kehebatan hari kiamat. Contohnya, surah Qaf, Al-Waqi'ah, Al-Qiyamah, Al-Mursalat, An-Naba, Al-Muththaffifin, dan At-Takwir. Begitu juga hadis-hadis Nabi Muhammad.

Dengan membacanya, mata hati kita akan terbuka. Seolah-olah kita menyaksikan semua itu dan hadir di adegan yang berkuasa itu. Segala pengetahuan kita tentang peristiwa hari kiamat, hari kiamat, berkumpul di mahsyar, tentang syafaat Rasulullah SAW., Hisab, pahala, qisas, timbangan, titian, tempat tinggal yang kekal di syurga atau neraka; semua ini menambahkan lagi ketebalan iman kita.

10. Berinteraksi dengan pantun yang berkaitan dengan fenomena alam

Aisyah pernah berkata, "Ya Rasulullah, aku melihat manusia apabila melihat awan, maka mereka bergembira kerana mengharapkan hujan. Tetapi aku melihatmu jika engkau melihat awan, aku tahu kemurkaan pada wajahmu Rasulullah saw." menjawab, "Wahai Aisyah, aku tidak merasa aman jika ada azab. Kerana ada satu kaum yang diazab kerana angin, dan ada satu kaum yang melihat azab itu lalu berkata, 'Ini adalah awan yang akan turun hujan. atas kami'." Muslim no. 899)

Begitulah Rasulullah saw. berinteraksi dengan fenomena alam. Malah, apabila dia melihat gerhana itu, dia dapat melihat riak ketakutan di wajahnya. Abu Musa berkata, "Matahari pernah gerhana, lalu Rasulullah berdiri di situ dalam ketakutan. Baginda takut kerana gerhana itu adalah tanda kiamat."

11. Banyakkan berzikir

Melalaikan zikir adalah matinya hati. Jasad kita adalah kubur sebelum kita berbaring di dalam kubur. Jiwa kita terpenjara. tak boleh balik. Kerana itu, orang yang ingin memulihkan iman yang lemah hendaklah memperbanyakkan zikir. "Dan ingatlah Rabbmu jika kamu lupa." (Al-Kahfi: 24) "Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah sahaja hati menjadi tenteram." (Ar-Rad: 28)

Ibnu Qayim berkata, "Di dalam hati terdapat kekerasan yang tidak dapat dicairkan kecuali dengan zikrullah. Maka seseorang itu harus merawat kekerasan hatinya dengan dzikrullah."

12. Perbanyaklah memuji Allah dan berserah diri kepada-Nya

Apabila seseorang menyerah diri dan banyak berserah diri, sudah pasti dia akan lebih dekat kepada Allah. Sabda Nabi Muhammad, "Apabila seseorang paling dekat dengan Rabbnya ialah ketika dia dalam keadaan sujud, maka perbanyakkan solat." (Muslim no. 428)

Selagi seseorang itu ingin berdoa kepada Allah dengan kata-kata yang mencerminkan ketundukan dan kepasrahan, sudah tentu keimanannya akan bertambah kuat di dalam hatinya. Semakin banyak kehinaan dan kerendahan hati kita kepada Allah, semakin kuat iman kita. Semakin kita berharap dan memohon kepada Allah, semakin kuat keimanan kita kepada Allah SWT.

13. Meninggalkan impian yang megah

Ini penting untuk meningkatkan keimanan. Kerana, hakikat dunia hanya sekejap. Banyak berkhayal hanyalah memenjarakan diri dan memupuk perasaan hubbub-dunya. Sebenarnya hidup di dunia ini hanya sekejap.

Allah SWT. bersabda, "Maka bagaimana pendapatmu jika Kami berikan kepada mereka kesenangan hidup selama bertahun-tahun, kemudian datang kepada mereka azab yang telah dijanjikan kepada mereka, nescaya tidak berguna bagi mereka apa yang selalu mereka nikmati." (Asy-Syu'ara: 205-207)

"Seolah-olah mereka tidak pernah tinggal diam (di dunia) untuk seketika pada siang hari." (Yunus: 45)

14. Memikirkan kehinaan dunia

Hati seseorang bergantung kepada isi kepalanya. Apa yang dia fikir adalah orientasi hidupnya. Jika dalam fikirannya dunia adalah segala-galanya, maka hidupnya akan terarah untuk mendapatkannya. Cinta dunia adalah sama seperti takut mati. Dan Allah berfirman, "Kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan". (Ali Imran)

Kerana itu, fikirkan tentang menjatuhkan nama baik dunia. Rasulullah bersabda, "Sesungguhnya makanan anak cucu Adam boleh dijadikan perumpamaan bagi dunia. Maka lihatlah apa yang keluar dari anak cucu Adam, sesungguhnya rempah-rempah dan lemak itu sudah dapat diketahui apa yang ada padanya. akan menjadi." (Thabrani)

Dengan berfikir bahawa dunia adalah seperti itu, fikiran kita akan mencari orientasi kepada perkara yang lebih tinggi: syurga dan semua kesenangan di dalamnya.

15. Mengagungkan perkara yang mulia di sisi Allah

"Barangsiapa yang mengagungkan ayat-ayat Allah, maka sesungguhnya itu berasal dari hati yang takwa." (Al-Hajj: 32)

"Dan sesiapa yang mengagungkan sesuatu yang mulia di sisi Allah, maka itu lebih baik baginya di sisi Tuhannya." (Al-Hajj: 30)

Hurumatullah ialah hak Allah yang ada pada manusia, tempat atau waktu tertentu. Yang termasuk dalam hurumatullah misalnya ialah orang-orang yang dipilih oleh Muhammad bin Abdullah, Rasulullah saw; Tempat-tempat suci (Masjid Haram, Masjid Nabawi, Al-Aqha), dan waktu-waktu tertentu seperti bulan-bulan haram.

Yang juga termasuk hurumatullah ialah tidak meremehkan dosa-dosa kecil. Kerana, ramai yang binasa kerana memandang ringan dosa-dosa kecil. Rasulullah bersabda, "Jauhilah dosa-dosa kecil, kerana dosa-dosa kecil ini boleh berkumpul dalam diri seseorang sehingga dia boleh membinasakan dirinya."

16. Teguhkan sikap al-wala 'wal-bara'

Al-wala' adalah saling membantu dan memberi kesetiaan kepada sesama muslim. Sedangkan wal-bara adalah meninggalkan diri dan merasa memusuhi kekufuran. Jika diterbalikkan, kita benci umat Islam dan sangat bergantung kepada musuh Allah, sudah tentu keadaan ini petanda iman kita sangat lemah.

Memurnikan kesetiaan hanya kepada Allah, Rasul dan orang-orang yang beriman adalah sesuatu yang dapat menghidupkan keimanan dalam hati kita.

17. Merendah diri

Rasulullah saw. bersabda, "Merendah diri adalah sebahagian daripada iman." (Ibn Majah no. 4118)

Rasulullah juga bersabda, “Barangsiapa yang menanggalkan pakaian kerana merendahkan diri kepada Allah padahal dia mampu memakainya, Allah akan memanggilnya ke hati azab bersama pemimpin makhluk, sehingga diberi kebebasan untuk pilihlah di antara pakaian iman yang mana yang ingin dipakainya." (Tirmidzi no. 2481)

Maka tidak hairanlah pakaian yang dipakai oleh Abdurrahman bin Auf - sahabatnya yang kaya - tidak ada bezanya dengan yang dipakai oleh budak-budak yang dimilikinya.

18. Perbanyakkan amalan hati

Hati akan hidup jika ada perasaan cinta kepada Allah, takut kepadaNya, berharap bertemu denganNya, berbaik sangka dan redha dengan segala takdir yang ditentukanNya. Hati juga akan menjadi penuh keimanan jika dipenuhi dengan perasaan bersyukur dan bertaubat kepada-Nya. Amalan hati seperti itu akan mendatangkan rasa khusyuk, zuhud, wara', dan muhasabah diri. Inilah halawatul iman (manisnya iman)

19. Sering menganggap diri sendiri

Allah berfirman, "Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap orang memperhatikan apa yang diperbuatnya untuk hari esok (akhirat)." (Al-Hasyr: 18)

Umar bin Khattab r.a. bersabda, "Hisablah dirimu sebelum kamu dihisab". Selagi masih ada masa lapang, hitunglah rezeki kita untuk dunia akhirat. Cukupkah mendapat keampunan dan syurga dari Allah SWT? Ini benar-benar cara yang berkesan untuk memperbaharui iman dalam diri kita.

20. Berdoalah kepada Allah agar diberikan ketetapan iman

Banyakkan berdoa. Kerana solat adalah kuasa luar biasa yang dimiliki oleh seorang hamba. Rasulullah saw. wasiat, "Dijadikan iman pada salah seorang daripada kamu seperti pakaian yang dibuat, maka mintalah kepada Allah supaya memperbaharui iman di dalam hati."

Ya Allah, perbaharuilah iman yang ada di dada kami. Tetapkan hati kami dalam ketaatan kepada-Mu. Tiada daya dan upaya bagi kami melainkan dengan pertolonganMu.
 

0/komen