Syarat Diterimanya Ibadah Dalam Islam Bukan Hanya Niat


Sebenarnya deen Islam ini dibina di atas dua asas utama. Pertama, kamu tidak boleh menyembah melainkan Allah semata-mata, tiada sekutu bagi-Nya. Kedua, tidak beribadah melainkan menurut syariat-Nya yang disampaikan oleh rasul-rasul-Nya. Dan inilah inti dari dua kalimat syahadat yang diikrarkan oleh seorang muslim. La ilaaha Illallaah, menuntut seseorang beribadah kepada Allah semata-mata, yang bermaksud menuntut niat yang benar hanya kerana Allah (ikhlas) dalam melaksanakan agama-Nya.

Muhammad Rasulullah, menuntut seseorang dalam melaksanakan ibadah kepada Allah (yang terkandung dalam akidah pertama) mengikuti orang yang diutus Allah kepada umat ini untuk menyampaikan ajaran dan hukum ibadah yang dikehendaki-Nya. Dan rasul Allah hanya menyampaikan ajaran yang datang dari-Nya semata-mata, bukan dari perintah kaumnya atau hawa nafsunya. Maka apa yang disampaikannya itu bukanlah datang dari hawa nafsunya, tetapi dari wahyu yang diturunkan kepadanya. 

Maka barangsiapa yang beramal dalam Islam dengan ajaran yang tidak disampaikan oleh Rasulullah, maka amal itu tertolak. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda,

وَمَنْ عَمِلَ عَمَلًا لَيْسَ عَلَيْهِ أَمْرُنَا فَهُوَ رَدٌّ

"Barangsiapa yang melakukan amalan yang tidak kami perintahkan, maka amalan itu tertolak." (Muttafaq 'alaih)

مَنْ أَحْدَثَ فِي أَمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ مِنْهُ فَهُوَ رَدٌّ

"Barangsiapa yang mengada-adakan sesuatu yang baru dari perniagaan kami (Islam) yang bukan darinya, maka dia tertolak." (Muttafaq 'alaih)

Islam adalah agama Allah

Sebenarnya deen ini adalah dienullah iaitu ajaran yang bersumberkan Allah Subhanahu wa Ta'ala. Tidak diketahui melainkan melalui wahyu yang disampaikan olehNya melalui Jibril kepada rasulNya (Nabi Muhammad) shallallahu 'Alaihi Wasallam. Sedangkan kewajipan kita ialah menerima, tunduk dan mengikut apa yang dia katakan. Imam Ibn Syihab al-Zuhri berkata - sebagaimana yang dinukilkan oleh Imam Bukhari dalam ta'liq Sahihnya -,
مِنْ insyaAllah

"Dari Allah itu risalah, dan menjadi kewajiban Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam menyampaikannya, sedangkan kewajiban kita adalah taslim (menerima dan menyerahkan)."

Imam Al-Barbahari berkata dalam kitabnya Syarhus Sunnah:
اعلموا أن الإسلام هو السنة والسنة هو الإسلام ولا يقوم أحدهما إلا با لآخر

"Ketahuilah bahawa Islam itu sunnah dan sunnah itu Islam, tidak masing-masing tidak boleh tertegak melainkan dengan yang lain." (Syarhus Sunnah, hlm. 3)

Dan Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam telah menyampaikan Islam secara menyeluruh kepada umatnya dan menerangkannya secara menyeluruh kepada para sahabatnya. Kemudian para Sahabat dengan penuh amanah - kerana mereka adalah orang-orang pilihan yang Allah ciptakan untuk mendampingi Nabi-Nya dan menjaga agama-Nya - telah melaksanakan dien ini dan menyampaikannya sebagaimana adanya tanpa menambah atau mengurangkan. 

Jadi, jika kita mendengar apa yang dikatakan seorang tokoh atau ulama tentang Islam dan ibadah di dalamnya, jangan tergesa-gesa, kata Imam al-Barbahari, supaya kita bertanya dan memperhatikan apakah ini telah dibincangkan oleh seorang sahabat. Nabi shallallahu 'Alaihi Wasallam atau oleh salah seorang ulama Ahlus. "Jika kamu mendapat nasihat tentang perkara ini daripada mereka, maka peganglah dengan erat-erat dan jangan cuba meninggalkannya dengan alasan apa pun dan pilihlah jalan lain, sehingga kamu terjerumus ke dalam api neraka mereka." (dari kata-kata Imam Al-Barbahari)

Syarat Diterima Ibadah Bukan Sahaja Niat Ikhlas

Berhubung dengan niat yang baik dan keikhlasan dalam beribadat, ia merupakan syarat diterimanya ibadah. Namun, syarat untuk menerima ibadah bukanlah satu-satunya. Lihatlah apa yang dikatakan oleh al-Fudhail bin 'Iyadh dalam menafsirkan ahsanu amala (sebaik-baik perbuatan) dalam QS. Al-Mulk: 2: "Akhlashubu Wa Ashwabuhu (yang paling ikhlas dan benar)" Kemudian baginda menjelaskan: "Sesungguhnya jika sesuatu amal itu ikhlas tetapi tidak benar maka tidak diterima. Dan jika ia benar tetapi tidak ikhlas ia juga. tidak diterima, maka amal itu adalah ikhlas dan benar, maka (yang dimaksudkan dengan) ikhlas itu jika kerana Allah, sedangkan hak adalah jika mengikut sunnah." (Dipetik daripada Fathul Majid, Syaikh Abdurrahman bin Hasan Alu Shaikh, hlm. 450)

Imam Ibn Kathir Rahimullah berkata, "Dua syarat ini (ikhlas dan sesuai dengan syariat yang disampaikan oleh Rasulullah), tanpanya tidak sah amalan seseorang. Maksudnya: supaya ia ikhlas dan benar. Sedangkan amal yang ikhlas mestilah bagi Allah, sedangkan shawab (bertakwa) haruslah amalan mengikut syariat supaya sah secara dzahir dengan mutaba'ah (mengikut sunnah) dan dengan ikhlas maka sesiapa yang kehilangan salah satu daripada dua syarat ini dalam amalannya menjadi rosak. Orang yang hilang keikhlasan menjadi munafik' (ingin dipuji) terhadap manusia dan sesiapa yang kehilangan mutaba'ah (menepati sunnah) adalah sesat dan bodoh apabila keduanya digabungkan, itulah sedekah orang-orang yang beriman ." (Tafsir Ibnu Kathir, QS. Al-Nisa': 125)

Pengertian Ibadah Yang Sebenar

Syaikh Muhammad bin Salih bin Utsaimin Rahimullah menjelaskan masalah ini dalam fatawanya yang menjawab persoalan, "Apakah syarat-syarat ibadah yang benar dalam Islam?". Kemudian beliau menjawab dalam beberapa perkara seperti berikut:
Pertama, ibadah itu haruslah sesuai dengan syariat tentang sebabnya. 

Maka barangsiapa beribadah kepada Allah dengan ibadah yang dibangun atas sebab-sebab yang tidak ditetapkan oleh syariat, maka ibadah itu tertolak. Kerana ibadah ini tidak diperintahkan oleh Allah dan RasulNya. Contohnya: Merayakan maulid Nabi Shallallahu 'Alaihi Wasallam dan orang yang merayakan malam 27 Rejab dengan meyakini sebagai malam Mi'raj baginda, maka sambutan peringatan itu tidak sesuai dengan syariat dan adalah. ditolak. Ini berdasarkan dua pertimbangan:

  • Dalam semakan tarikh, tidak ada keterangan yang pasti dan kukuh bahawa Mi'raj Nabi Shallallahu 'Alaihi Wasallam adalah pada malam 27 Rejab. Dalam kitab-kitab hadis di tengah-tengah kita, tidak ada satu huruf pun yang menunjukkan bahawa Nabi Shallallahu 'Alaihi Wasallam telah bertakhta pada malam 27 Rejab. Dan seperti yang diketahui, maklumat tentang perkara ini tidak dapat disahkan melainkan dengan sanad yang sahih.
  • Jika ada masa tertentu ia akan berlaku, adakah kita berhak untuk membuat ibadah baru di dalamnya atau menjadikannya sebagai perayaan? Bukan selamanya. Oleh itu, apabila Nabi Shallallahu 'Alaihi Wasallam tiba di Madinah dan baginda melihat bahawa orang-orang Ansar mempunyai dua hari di mana mereka bersenang-senang, baginda bersabda: "Sesungguhnya Allah telah menggantikan untuk kamu sesuatu yang lebih baik daripada dua hari ini," lalu baginda menyebut kepada iaitu Aidilfitri dan Aidiladha. Ini menunjukkan bahawa Rasulullah shallallahu 'Alaihi Wasallam membenci perayaan hari raya yang diadakan dalam Islam selain daripada tiga perayaan Islam: dua perayaan tahunan, iaitu hari raya aidilfitri dan hari raya aidil adha; dan satu cuti mingguan iaitu hari Jumaat. Jika ada ketetapan bahawa Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bertakhta pada malam 27 Rejab, maka kita tidak dibenarkan mengadakan sebarang perayaan tanpa izin daripada Pemilik Syariat (Allah Subhanahu wa Ta'ala).
Sebagaimana yang telah saya (Syaikh Ibn 'Utsaimin) memberitahu kamu bahawa bid'ah adalah perkara yang benar dan kesannya terhadap hati sangat buruk, sehinggakan walaupun seseorang ketika melaksanakannya merasakan hatinya telah menjadi tenang dan lembut, maka pastilah. selepas itu keadaan akan berubah. Kerana kebahagiaan hati dengan kebatilan tidak akan kekal, malah akan berganti dengan kesakitan, penyesalan dan kehilangan. Dan setiap bid'ah pasti mengandungi bahaya, kerana ia memudaratkan mesej. Akibatnya ialah meyakini bahawa Nabi Shallallahu 'Alaihi Wasallam tidak menyempurnakan syariat. Padahal Allah Ta'ala berfirman:
أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ Tuhan memberkati kamu
“Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu menjadi agama bagimu.” (QS. Al-Maidah: 3). Anehnya, orang-orang yang dilanda ajaran sesat ini sangat bersemangat untuk melaksanakannya, dan pada suatu ketika mereka meremehkan sesuatu yang lebih bermanfaat, lebih betul dan lebih bermakna. Oleh itu, kita katakan bahawa sambutan malam 27 Rejab sebagai malam disyariatkan Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam adalah amalan bid'ah, kerana ia dibina di atas sebab-sebab yang tidak ditentukan oleh syariat.

Kedua, ibadah itu haruslah sesuai dengan syariat jenisnya. Contohnya, seseorang mengorbankan seekor kuda. Oleh itu, jika seseorang berkorban dengan kuda maka ibadahnya bercanggah dengan syariat seumpamanya. Kerana tidak boleh berkorban kecuali dengan binatang ternakan iaitu unta, lembu dan kambing.

Ketiga, ibadah itu haruslah sesuai dengan syariat tingkat (jumlahnya). Jika ada yang mengatakan dia solat zohor enam rakaat, adakah ibadahnya menepati syariat? Kadang-kadang tidak, kerana tidak mematuhi piawaian yang ditetapkan. Jika seseorang mengucapkan: Subhanallah, Hamdulillah, dan Allahu Akbar selepas solat fardhu 35, adakah itu sah? Jawapannya: jika kamu berniat menyembah Allah Ta'ala dengan jumlah ini, maka kamu silap. Dan jika kamu berniat menambah lebih dari apa yang disyariatkan oleh Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam tetapi kamu tetap percaya bahawa yang disyariatkan itu adalah 33 kali ganda, maka dalam hal ini penambahan itu tidak mengapa. Kerana kamu telah melepaskannya dari aktiviti ta'abbud (selepas solat) dengan itu.

Keempat, ibadat itu mestilah sesuai dengan syariat dalam kaifiyah (tatacaranya). Jika seseorang beribadat mengikut jenis, tingkatan dan akal, tetapi melanggar syariat dalam tatacaranya, maka ibadah itu tidak sah. Contohnya: seseorang yang mengalami hadas kecil kemudian berwuduk, tetapi dia membasuh kedua kakinya lalu mengusap kepalanya, lalu membasuh mukanya, maka adakah sah wuduknya? Tidak sah, kerana ia bercanggah dengan syariat dalam kaifiyah.

Kelima, ibadah itu harus sesuai dengan syariat tentang waktu. Contohnya, seseorang berpuasa pada bulan Ramadhan pada bulan Sya'ban atau Syawal. Atau seseorang solat zohor sebelum matahari terbenam atau apabila bayang sesuatu objek sama panjang dengan objek itu; kerana jika dia solat sebelum matahari terbenam maka dia solat sebelum waktunya. Dan jika dia sembahyang selepas imej itu berkadar dengan objek, dia melakukannya selepas waktu berlalu, maka solatnya tidak sah. Oleh itu, kita katakan, jika seseorang itu sengaja melewatkan solat sehingga habis waktunya tanpa uzur, maka solatnya tidak akan diterima walaupun dia solat seribu kali. Dari sini kami menetapkan satu kaidah penting dalam bab ini: Setiap ibadah yang mempunyai waktu yang ditentukan, jika seseorang melakukannya di luar waktu tanpa ada uzur (alasan syariah), maka ibadah itu tidak akan diterima atau ditolak. Dalilnya adalah hadis dari Aisyah Radhiyallahu 'Anha, Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda:

وَمَنْ عَمِلَ عَمَلًا لَيْسَ عَلَيْهِ أَمْرُنَا فَهُوَ رَدٌّ

"Barangsiapa yang melakukan amalan yang tidak kami perintahkan, maka amalan itu tertolak." (Muttafaq 'alaih)

Keenam, ibadat itu mestilah sesuai dengan syariat berkenaan tempat tersebut. Jika seseorang berwukuf pada hari 'Arafah di Muzdalifah, maka wukufnya tidak sah, kerana ibadahnya tidak sesuai dengan tuntunan syariat berkaitan tempat. Contoh lain, jika seseorang melakukan i'tikaf di rumah, maka i'tikaf itu tidak sah. Kerana tempat i'tikaf adalah masjid, maka tidak sah wanita beri'tikaf di rumahnya, kerana rumah itu bukanlah tempat i'tikaf. Dan apabila Nabi Shallallahu 'Alaihi Wasallam melihat beberapa isterinya berkhemah di masjid (kerana persaingan) baginda memerintahkan mereka untuk membongkar khemah dan membatalkan i'tikaf; dan dia tidak mengarahkan mereka melakukannya di rumah mereka sendiri. Ini menunjukkan tidak sah bagi seorang wanita melakukan i'tikaf di rumahnya kerana ia menyalahi garis panduan syariat mengenai tempat.

Dan suatu ibadah tidak dikatakan memenuhi mutaba'ah (mengikut Sunnah) melainkan enam perkara ini terhimpun di dalamnya. Iaitu: sebab, jenis, darjat, sifat, masa dan tempat. (Selepas fatwanya, Rahimahullah)

0/komen