Ninja


Ninja merujuk kepada sekumpulan pejuang rahsia dari Jepun yang memainkan peranan penting dalam sejarah feudal Jepun, terutama semasa zaman Sengoku (abad ke-15 hingga ke-17). Mereka dikenali kerana keupayaan mereka dalam menjalankan misi pengintipan, sabotaj, pembunuhan, dan peperangan gerila.

Ninja sering dikaitkan dengan kemahiran pergerakan senyap, teknik penyamaran, dan kepantasan. Berbeza dengan samurai yang berkhidmat mengikut kod kehormatan bushido, ninja tidak terikat dengan prinsip kehormatan yang ketat dan lebih bebas menggunakan taktik licik untuk mencapai matlamat mereka. Ninja juga mahir dalam seni ninjutsu, yang meliputi pelbagai kemahiran survival, pertempuran tanpa senjata, serta penggunaan pelbagai alat seperti bintang tajam (shuriken) dan pedang pendek.

Asal-usul ninja sukar dikesan dengan tepat kerana mereka adalah pejuang yang bertindak secara rahsia. Namun, mereka dipercayai muncul dari wilayah-wilayah seperti Iga dan Koga di Jepun. Dalam budaya popular, ninja sering digambarkan sebagai pejuang yang sangat cekap, mengenakan pakaian serba hitam, dan bergerak tanpa bunyi, walaupun realitinya mungkin lebih rumit dan berbeza daripada gambaran ini.

Dalam sejarah ninja, terdapat beberapa tokoh terkenal yang diingati atas kemahiran mereka dalam seni ninjutsu dan peranan mereka sebagai ninja dalam era feudal Jepun. Antara tokoh ninja yang terkenal ialah:

1. Hattori Hanzō (1542–1596)

Hattori Hanzō mungkin merupakan ninja yang paling terkenal dalam sejarah Jepun. Dia berasal dari wilayah Iga, salah satu kawasan yang dikenali sebagai pusat latihan ninja. Walaupun Hanzō pada asalnya seorang samurai yang berkhidmat untuk klan Tokugawa, dia juga mahir dalam seni ninjutsu. Dia memainkan peranan penting dalam membantu Tokugawa Ieyasu, yang akhirnya menjadi shogun Jepun, dalam beberapa misi rahsia dan melindungi perjalanan penting Tokugawa. Hattori Hanzō dikenang kerana kesetiaannya dan kehebatannya dalam pertempuran serta strategi pengintipan.

2. Fūma Kotarō (1540–1603)

Fūma Kotarō adalah seorang ninja terkenal dari wilayah Kanagawa yang bertempur melawan Hattori Hanzō dan Tokugawa Ieyasu. Dia adalah ketua kumpulan ninja Fūma, yang terkenal kerana kemahiran perang gerila dan serangan mengejut ke atas musuh. Fūma Kotarō terkenal dengan taktik yang kejam dan licik, sering memimpin serangan laut dan penyusupan terhadap musuh-musuhnya.

3. Mochizuki Chiyome (abad ke-16)

Mochizuki Chiyome merupakan seorang ninja wanita (kunoichi) yang terkenal, dan dia dikenali kerana menubuhkan kumpulan pengintip wanita yang besar. Dia merupakan seorang wanita bangsawan yang dikatakan berasal dari klan Koga, dan telah merekrut gadis-gadis muda, anak yatim, dan pelarian untuk dilatih sebagai perisik dan pembunuh. Chiyome menggunakan mereka untuk mendapatkan maklumat dari musuh dengan menyamar sebagai pelayan, geisha, atau ahli agama. Ini menjadikan kumpulan yang diketuainya sangat efektif dalam misi-misi rahsia.

4. Ishikawa Goemon (1558–1594)

Ishikawa Goemon dikenali sebagai ninja yang akhirnya menjadi seorang pencuri terkenal. Walaupun dia lebih banyak dikenang sebagai tokoh jenayah dalam budaya Jepun, Goemon dikatakan memiliki kemahiran ninja yang tinggi dan menggunakan kemahirannya untuk mencuri daripada orang kaya dan memberi kepada orang miskin, seperti versi Jepun bagi Robin Hood. Dia akhirnya dihukum mati dengan cara yang kejam, tetapi dia tetap menjadi legenda dalam sejarah ninja dan pencuri Jepun.

5. Kawakami Jinichi (lahir 1949)

Walaupun tokoh ini hidup dalam era moden, Kawakami Jinichi dianggap sebagai "ninja terakhir" yang masih hidup. Dia merupakan ketua ke-21 dari keluarga Ban, satu klan ninja yang bersejarah. Kawakami Jinichi mendakwa telah mempelajari seni ninjutsu dari seorang guru ninja bernama Masazo Ishida sejak kecil. Dia mahir dalam pelbagai kemahiran ninja tradisional dan sering dilihat sebagai waris terakhir kepada warisan sebenar ninja, walaupun ada perdebatan mengenai sama ada ninjutsu masih relevan sebagai seni ketenteraan hari ini.

Tokoh-tokoh ninja ini memberikan gambaran mengenai bagaimana ninja memainkan peranan yang penting dalam sejarah Jepun, bukan hanya sebagai pembunuh atau perisik tetapi juga sebagai pelindung dan pejuang dalam taktik rahsia.

Ninja bukan sahaja berperanan sebagai pembunuh rahsia atau perisik, tetapi juga memiliki fungsi penting dalam taktik ketenteraan. Dalam sesetengah situasi, ninja ditugaskan untuk melakukan sabotaj terhadap musuh, menghancurkan bekalan, atau membakar kubu dan peralatan mereka. Kemahiran mereka dalam menyusup masuk ke kawasan musuh tanpa dikesan menjadikan mereka sangat bernilai bagi para daimyo (panglima perang) yang ingin mendapatkan kelebihan dalam peperangan.

Walaupun gambaran ninja dalam budaya popular sering kali berfokus kepada aksi dramatik, seperti melompat di atas bangunan atau menghilang dalam sekelip mata, realitinya lebih kepada taktik praktikal. Ninja sebenarnya lebih cenderung mengenakan pakaian biasa yang membolehkan mereka menyamar dan berbaur dengan masyarakat sekeliling, bukan semata-mata berpakaian serba hitam seperti yang selalu digambarkan.

Ninjutsu, seni mempertahankan diri ninja, meliputi pelbagai aspek seperti senjata, pertahanan diri, strategi tempur, dan cara-cara untuk mengelirukan musuh. Terdapat juga elemen psikologi dalam latihan mereka, di mana ninja dilatih untuk memahami psikologi lawan dan menggunakan kelemahan mereka untuk mendapatkan kelebihan.

Selain itu, ninja juga pakar dalam pembuatan alat dan peralatan khusus untuk tujuan misi mereka. Contohnya, alat seperti kaginawa (cangkuk tali) untuk memanjat tembok atau metsubushi (serbuk yang dilemparkan ke mata) untuk mengalihkan perhatian musuh. Mereka juga sering menggunakan bintang tajam (shuriken), pedang pendek (ninjatō), dan bom asap untuk melarikan diri atau menyerang tanpa dikesan.

Setelah zaman Edo (abad ke-17 hingga ke-19), peranan ninja berkurangan apabila Jepun mengalami keamanan yang lebih stabil di bawah pemerintahan shogun Tokugawa. Namun, warisan ninja terus hidup dalam cerita rakyat Jepun dan akhirnya menjadi fenomena budaya global, sering muncul dalam filem, anime, dan buku.

 

0/komen